SOL sai Joutsenmerkin hotellisiivouksen toimialalle ensimmäisenä Suomessa. Arvostetun Pohjoismaisen ympäristömerkinnän hakeminen oli yksi Sitoumus 2050 -ympäristöohjelman lupauksista. SOLissa on tehty alusta lähtien pitkäjänteistä työtä ympäristön hyväksi ja lupaukset on kirjattu Sitoumus 2050 -ympäristöohjelmaan.

Toimintamme on aina ollut laadukasta, ja nyt saatu sertifikaatti kirkastaa entisestään lopputulosta, kehitysjohtaja Riitta Sirviö iloitsee.

Suomen tunnetuimpana ympäristömerkkinä ja viidenneksi arvostetuimpana brändinä (2017) tunnetun Joutsenmerkin käyttöoikeudella on suuri merkitys.

– Se on virallinen osoitus asiakkaillemme toimintamme tasokkuudesta.

Koko elinkaari tutkitaan

Joutsenmerkin saamiseksi tuotteen tai palvelun on täytettävä tiukat ehdot koko elinkaaren osalta. Arvioinnissa huomioidaan muun muassa materiaalien alkuperä, energiankulutus sekä kemikaalien käyttö ja jätteiden synty.

Siivouspalveluissa painotetaan ympäristömerkittyjen puhdistusaineiden käyttöä ja kemikaalien käytön rajoittamista, koska pesuaineet muodostavat siinä suurimman yksittäisen ympäristöä kuormittavan tekijän. Muita kriteerejä ovat muun muassa kuljetusten ympäristövaikutusten minimointi ja henkilökunnan ympäristökoulutus.

– Näiden lisäksi merkin saaminen edellyttää muun muassa hyvien eettisten periaatteiden noudattamista, yrityksen vastuullisuutta ja johtamisen ammattimaisuutta. Esimerkiksi jokaisen tulee saada kattava perehdytys työhönsä, SOLin ympäristövastaava Paula Haanpää toteaa.

Ympäristöasiat ovat kuuluneet SOLin koulutuksiin aiemminkin.

– Nyt pyörähti käyntiin uusi sähköinen Joutsenmerkki-koulutus, jonka kaikki hotelleissa työskentelevät suorittavat.

– Tärkeää on myös raportointi ja avoimuus. Tämän me toteutamme kertomalla toiminnastamme avoimesti vuosittaisissa vastuullisuusraporteissa, joihin jokainen voi tutustua nettisivuillamme.

Ehdot täyttyivät helposti

Joutsenmerkin hakemista oli pohdittu jo pidempään.

– Hotellitoimiala oli oikeastaan helppo valita ensimmäiseksi, koska meillä on jo asiakkaina Joutsenmerkin saaneita hotelleja, Paula Haanpää hymyilee.

Itse hakuprosessi sujui joutuisasti alle puolessa vuodessa.

– Taika oli siinä, että prosessimme olivat jo valmiiksi suurilta osin merkin edellyttämällä tasolla. Nyt vain dokumentoimme kaiken. Olemme esimerkiksi jo vuosia tehneet ympäristöauditointeja myös asiakkaillemme ja käytössämme on yhdessä kotimaisen Kiillon kanssa kehitetty oma Joutsenmerkitty pesuainevalikoima eli mitään mullistavia muutoksia ei tarvinnut tehdä.

Haanpää korostaa, että kemikaaliturvallisuus ei ole vain ympäristöystävällisyyttä vaan myös turvallisuutta ja taloudellisuutta.

– Aineet ovat myös hyvin tehokkaita eli Joutsenmerkitty siivous on taatusti vähintään yhtä hyvää kuin normisiivous.