Tieto kulkee Goodmanissa nopeasti

Goodman on hämeenlinnalaisten kokoontumispaikka, joka hengittää myös kaupungin tapahtumien tahtiin. Viihtymisen ja turvallisuuden kannalta on tärkeää, että tieto kulkee kauppakeskuksessa nopeasti.

Helsinki-Tampere -moottoritien päälle rakennettu kauppakeskus Goodman on hämeenlinnalaisille mieluisa kokoontumis- ja ostospaikka. Kauppakeskusjohtaja Eeva Jauron mukaan rakennuksen valoisuus, siisteys ja turvallisuus ovat luoneet Goodmanista viihtyisän tilan hämeenlinnalaisille. Kauppakeskuksessa käy vuositasolla yli 3 miljoonaa asiakasta.

SOLilaiset välittävät tietoa nopeasti

SOL on vastannut Goodmanin vartioinnista kauppakeskuksen avaamisesta syksystä 2014 lähtien. Hyvin sujunut yhteistyö on muutamassa vuodessa johtanut siihen, että nykyisin SOL vastaa vartioinnin lisäksi myös Goodmanin kiinteistönhuollosta sekä siivouksesta.

– Toimintoja on helppoa ja luontevaa kehittää yli toimialarajojen, kun kaikki toiminnot ovat yksissä käsissä. On turvallisuudenkin kannalta tärkeää, että työntekijämme välittävät nopeasti tietoa toisilleen, SOLin kiinteistöhuollon ja turvallisuuspalveluiden palvelupäällikkö Antti Ordning kertoo.

SOL huolehtii, että kokonaisuus toimii, ja me voimme keskittyä muihin asioihin, toteaa myös Jauro tyytyväisenä.

Turvallista arkea ja suunnitelmat poikkeustilanteisiin

Kauppakeskuksen turvallisuuteen liittyvissä asioissa tärkeänä lenkkinä toimii SOLin kehityspäällikkö Minna Länsimies.

– Meidän tehtävämme on varmistaa, että asiakkaat viihtyvät ja voivat viettää turvallisesti aikaansa Goodmanissa. Normaalin arjen turvatyön lisäksi olemme myös varautuneet erilaisiin poikkeustilanteisiin, kertoo Länsimies.

Goodmanin turvallisuuspäällikkönä toimiva Länsimies on laatinut järjestyksenvalvojan ja kauppakeskuksen johdon kanssa turvallisuusohjeistukset sekä käynyt läpi eri tilanteisiin tarvittavat kuulutukset. Kerran kuussa kauppakeskuksessa tehdään Länsimiehen johdolla sisäinen palo- ja turvallisuustarkastus.

– Olemme myös varmistaneet, että kaikissa Goodmanin 70 liikkeessä on kunnolliset ohjeet henkilöstön evakoitumista varten, Länsimies lisää.

Tapahtumiin lisää turvakoulutettuja työntekijöitä

Kauppakeskuksen järjestämät lukuisat tapahtumat tuovat helposti lisää useita tuhansia kävijöitä. Tapahtumien aikana on taattava turvallisuus sekä ostoksilla oleville asiakkaille että tapahtumaan osallistuville.

– Olemme varautuneet tapahtumiin etukäteen, ja tapahtumia varten meillä on varalla lisää turvakoulutettuja työntekijöitä, Ordning kertoo.

Epäasialliseen käytökseen puututaan heti

Keskustan tapahtumat ja konsertit vaikuttavat kauppakeskukseen sen keskeisen sijainnin vuoksi, mutta siitäkin huolimatta Goodmanissa on häiriöitä vain harvoin. Jauron mukaan järjestyksenvalvojan työ on ikään kuin valvoisi koko Hämeenlinnan keskustaa.

Meillä kaikkeen epäasialliseen toimintaan puututaan heti. Toinen syy vähäisiin ongelmiin on se, että järjestyksenvalvojilla on hyvä ammattitaito, ja he osaavat viedä juttelemalla asioita hienosti eteenpäin, Jauro toteaa.

Järjestyksenvalvojat ovat Goodmanissa myös paljon tekemisissä hämeenlinnalaisnuorison kanssa.

– Vartijamme oppivat nopeasti tuntemaan kauppakeskuksessa liikkuvan nuorison. Sekin tuo turvaa, vaikka nuoret eivät niin aina ajattelekaan, Ordning lisää.

Kiinteistöhuolto on automatisoitu

Kiinteistön toiminta on Goodmanissa hyvin pitkälle automatisoitu, toimintoja seurataan ja ohjataan etähallintalaitteilla.

– Ilmanvaihto, lämmitys, hätäpoistumisteiden merkkivalot, lukitus – käytännössä kaikki on automatisoitu, Ordning kertoo.

Sähkökatkoksen varalta kauppakeskuksessa on varavoima, ja SOLin kiinteistönhoitaja on kauppakeskuksessa aina paikalla. Kiireisinä aikoina, kuten lumimyräkän tullen tai suodattimia vaihdettaessa, SOLista saapuu avuksi toinen kiinteistönhoitaja.

”Kaikki ovat mukana luomassa hyvää ilmapiiriä”

Länsimiehen mukaan Goodmanissa on miellyttävää työskennellä, sillä keskusteluyhteydet ovat olleet mutkattomat aina kauppakeskuksen johtoon asti. Myös kauppakeskuksen asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä Goodmaniin, se käy ilmi asiakastyytyväisyyskyselyistä.

Goodmanissa kaikki toimijat ovat olleet mukana luomassa hyvää ilmapiiriä, ja se on mielestäni yksi avain siihen, että Goodmanissa on turvallista ja siellä viihdytään, Jauro päättää.