Siivous noussut keskiöön kauppakeskus Itiksessä

Pandemia-aika on tehnyt siivouksesta entistä näkyvämpää. SOL on huolehtinut Kauppakeskus Itiksen siisteydestä.

Kauppakeskus Itis halusi tietoisesti olla kärjessä koronan vastaisissa toimenpiteissä. Heti pandemian iskiessä kauppakeskus reagoi nopeasti. Itis oli esimerkiksi ensimmäinen kauppakeskus, joka nanopinnoitti kosketuspintoja.

– Panostimme heti koronan alettua paljon erilaisiin toimenpiteisiin. EdellytimmeMatias Lehtomäki ensimmäisten joukossa maskien käyttöä ja jaoimme 150 000 ilmaista maskia. Olimmekin yksi ensimmäisistä keskuksista Suomessa, joka sai Covid-19 Compliant-sertifikaatin. Meille tämä on ollut tärkeää, koska alueellamme on ollut tartuntaketjuja ja meillä on ollut todellinen paine miettiä tarkasti, miten suojata sekä asiakkaat että työntekijät, Itiksen ylläpitopäällikkö Matias Lehtomäki kertoo.

– Koko matkan myös SOL on tässä työssä ollut tärkeänä kumppanina mukana, hän jatkaa.

Siivous keskiössä

Matias Lehtomäen mukaan kosketuspintahygienia ja siivoustoimenpiteet ovat nousseet kauppakeskuksissa tärkeiksi, luottamusta herättäväksi asioiksi, jota asiakkaat osaavat vaatia.

Kosketuspintojen siistiyden ylläpitäminen on muodostunut asiakkaille oletusarvoksi.

– Odotusarvot siivousta kohtaan ovat kasvaneet koronan myötä. Siisteys on aiemmin ollut sitä mitä nähdään silmillä, mutta nyt siinä pitää mennä syvemmälle, virusta vastaan. On varmistuttava siitä, että on todella puhdasta, Lehtomäki taustoittaa.

– Tässä SOL on noussut keskiöön. Heidän on pystyttävä reagoimaan nopeasti muutokseen, tuotava uudet vaatimukset välittömästi omaan ohjeistukseen ja valittava juuri oikeat aineet ja siivoustekniikat. Tähän SOL on kyennyt, Matias Lehtomäki sanoo.

Hän muistuttaa, että kauppakeskuksessa siivouksen taso on ollut aina tärkeä asia. Koronan myötä asiakkailla on yhä korkeammat odotukset tilojen siisteydestä ja se vaikuttaa kasvavassa määrin ostoskäyttäytymiseen.

– Totuus on, että asiointipaikan valintaan vaikuttaa siisteys ja tässä siivousliikkeellä on ratkaiseva rooli. Puhdas ja viihtyisä kauppakeskus koetaan myös turvallisemmaksi.

Siivous näkyväksi

Kauppakeskus Itiksessä siivousta on tehty entistä näkyvämmäksi. Matias Lehtomäen mukaan on ehdottoman tärkeää, että siivoustyötä tekevät palveluvastaavat näkyvät.

– Asiakkaiden pitää nähdä, että palveluvastaavat putsaavat ostoskärryjä, sisäänkäyntien kosketuspintoja ja pankkiautomaatteja. Olemmekin SOLin kanssa yhdessä miettineet, miten palveluvastaavat ovat juuri niissä paikoissa, missä asiakkaat liikkuvat.

Asia ei kuitenkaan ole yksinkertainen sillä samaan aikaan on pitänyt huolehtia siivoajien omasta turvallisuudesta.

– Siivoojat ovat etulinjassa, asiakkaiden joukossa, joten heidän turvallisuutensa on ollut erittäin tärkeää.

Siivoustyön vaatimustaso ja arvostus nousseet

Matias Lehtomäen mielestä sekä siivoustyön vaatimustaso että arvostus ovat koronan myötä nousseet.

– Siivoojien on pitänyt oppia paljon uutta ja huolehtia monenlaisista asioista, kuten käsidesilaitteiden ylläpidosta, kosketuspintojen puhtaudesta, maskiroskasta ja omasta turvallisuudestaan.

Samaan aikaan onneksi myös asiakkaat ovat oppineet arvostamaan siivoustyötä ja myös kiittäneet Itiksen siivoojia hyvästä työstä.

– On hieno asia, että Suomessakin on opittu arvostamaan ammatteja, joita ei voi tehdä etänä. Siivoojan ja kaupan kassan on oltava paikalla ja ihmisten joukossa, jotta yhteiskunta toimii. Toivon, että tämä on huomattu ja että arvostus säilyy myös koronan jälkeen.