– Meidät on vakuuttanut SOLin tekemisen taso, olemme olleet koko ajan samalla aallonpituudella, Rukakeskus Oy:n kaupallinen johtaja Kaisa Sirniö sanoo.

Perheyrittämisessä on voimaa

Rukakeskus on Suomen johtavia matkailuyrityksiä ja hiihtokeskustoimialan markkinajohtaja Suomessa lähes 20 prosentin osuudella hissilippujen myynnistä.

Rukakeskus Oy:n kaupallinen johtaja Kaisa Sirniö toteaa, että Ruka brändättiin niin hyvin 1990-luvulla, että se kantaa edelleen.

Meillä on huippu henkilöstö, joka on ylpeä työstään.

– Perheyrittäjän arvot näkyvät toiminnassamme. SOL on myös perheyritys ja siksi arvomme ovat hyvin samankaltaisia, eli ne sopivat hyvin yhteen, Sirniö jatkaa.

Rukakeskuksen omistaa Ahon perhe, jonka Aho Group Oy valittiin Vuoden 2008 Perheyritykseksi. Suomen Hiihtokeskusyhdistys palkitsi Pyhän vuoden 2017 hiihtokeskuksena. Ruka sai saman palkinnon vuonna 2004. Maailmanlaajuisessa World Ski Awards -kilpailussa Ruka on palkittu neljästi Suomen parhaana hiihtokeskuksena.

Yrityksellä on pohjoisessa kaksi komeaa matkailukeskusta, Kuusamossa, Pohjois-Pohjanmaalla toimiva Ruka ja Lapissa, Pelkosenniemen ja Kemijärven rajalla oleva Pyhä. Rukalla on 350 ja Pyhällä noin 100 huoneistoa. Vuonna 2018 valmistuu 30 uutta huvilaa. SOL hoitaa kaikkien huoneistojen siivoukset, kuten myös uudet valmistuvat huoneistot.

– Aloitimme yhteistyön jo 2005, eli heti kun kohteet avattiin. Olemme keskittäneet siitä asti kaiken siivoustoiminnan SOLille ja viime syksystä lähtien he ovat hoitaneet myös kiinteistöpalvelua kohteissamme.

Sopimus kattaa 24/7-päivystyksen ja kaikki muut kiinteistöpalvelujen työt paitsi konelumityöt.

– Meidät on vakuuttanut SOLin tekemisen taso, olemme olleet koko ajan samalla aallonpituudella.

– Heillä on erittäin sitoutuneita työntekijöitä ja me kaikki pyrimme siihen, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä.

Toiminnassa tärkeitä asioita ovat luotettavuus, yhteistyö sekä yrittäjyys.

– Meillä on sitoutunutta henkilöstöä töissä, ja he ovat ylpeitä työstään. Ongelmatilanteisiin on löydetty ketterästi ratkaisuja, vaikka toimintakenttä muuttuu koko ajan ja SOL on pystynyt reagoimaan muutoksiin nopeasti.

– Viime talvi oli meille huippukausi, josta kiitos kuuluu koko tekijätasolle, huikeata työtä myös SOLilta, Kaisa Sirniö kiittää.

Palveluvastaavat Milla Myyryläinen (vas.) ja Tuuli Tupasela ottavat hygienianäytteitä terassin poreammeesta.

 

Kansainväliset vieraiden osuus kasvaa

Kaisa Sirniö kertoo, että viime kaudella kasvua oli reilusti niin hissilipuissa kuin majoituksessakin.

– Erityisesti kansainvälisten vieraiden määrä kasvoi. Marras-maaliskuussa ulkomaalaisten asiakkaiden määrä kasvoi Lapissa peräti 27 prosenttia ja Kuusamossakin 25 prosenttia.

Suomalaiset ja kansainväliset matkailijat limittyvät pääosan sesongista sopuisasti, sillä lomat sijoittuvat eri maissa eri aikaan.

– Päällekkäisyys näkyy lähinnä vain joulukuussa, jolloin pohjoiseen halajavat niin suomalaiset kuin ulkomaiset matkailijat.

– Siivottavaa riittää jokaiselle viikonpäivälle. Meillä on vapaat vaihtopäivät, eli myymme sekä lyhyitä että pitkiä lomia. Charter-lennoilla tulevat isot ryhmät toki saapuvat yleensä tiettyinä päivinä.

Työt hoituvat tiiminä. Ravintola Mura Sushista huolehtivat palveluvastaavat Marita Hannula (vas.) ja Sirpa Kurtti

 

Rinneliiketoiminnan ohella Rukakeskus harjoittaa myös majoitus-, vuokraamo- ja myymälätoimintaa.

– Markkinointia tehdään läpi vuoden. Rukan pääkohderyhmä on kotimaiset perheet, kun Pyhällä taas vieraat nauttivat mahdollisimman huimista off-pisteistä.

– Kansainvälisiä vieraitamme, olivatpa he Aasiasta tai Euroopasta, kiinnostaa kaikki talvitekeminen, myös laskettelu. Jopa sveitsiläiset laskettelevat, vaikka heillä on kotimaassaan paljon suurempia rinteitä. Toki osa vieraista tekee laskettelemisen sijasta kaikkea muuta mukavaa lumessa, esimerkiksi hiihtää tai kelkkailee. Se on elämysmatkailua parhaimmillaan, Sirniö kuvailee.

www.ruka.fi

Teksti: Kari Martiala // Kuvat: Jussi Väätäinen ja Kaisa Sirén