Tutkimus: helppo, nopea ja ammattitaitoinen – tätä yritykset odottavat henkilöstövuokraukselta

Henkilöstövuokrausta käyttävät yritykset arvostavat palvelun helppoutta ja nopeutta. Heille on myös tärkeää, että vuokratyövoima on osaavaa ja sitoutunutta työhönsä. Näin kertoo SOLin Taloustutkimuksella teettämä tutkimus, jossa haastateltiin kaikkiaan 152 henkilöstövuokrausta käyttävän yrityksen edustajaa.

SOL Henkilöstö- ja logistiikkapalveluiden toimitusjohtaja Juhana Olkkolan mukaan tutkimus tukee näkemystä, jonka mukaan henkilöstövuokraus tarjoaa suomalaisille yrityksille mahdollisuuden kasvaa koronan jälkeen avautuvassa markkinassa.

– Olemme iloisia siitä, että meidän palvelumme madaltaa yritysten kynnystä kasvattaa bisnestä. Olen varma, että henkilöstövuokrauspalvelu nopeuttaa koronasta elpymistä. Moni yritys on koronan jälkeen tilanteessa, jossa samaan aikaan tarvitaan lisää työvoimaa, mutta mietitään myös, uskalletaanko käynnistää rekrytointiprosessia ja sitoutua rekrytointeihin, Juhana Olkkola sanoo.

Kasvua koronasta huolimatta

SOL Henkilöstö- ja logistiikkapalveluiden liikevaihto kasvoi vuonna 2020 toistakymmentä prosenttia. Toimitusjohtaja Olkkola pitää yrityksen tilannetta erinomaisena, sillä alan yrityksissä nähtiin keskimäärin 20 prosentin lasku.

– Fokusoitumisemme logistiikkaan, teollisuuteen ja rakentamiseen osoittautui hyväksi strategiaksi. Näiden toimialojen on pidettävä pyörät pyörimässä, oli koronaa tai ei.

Juhana Olkkola uskoo, että henkilöstövuokraus tulee Suomessa tulevaisuudessa kasvamaan.

– Toimiala on kasvava. Kasvuvauhti on normaaleina vuosina ollut kymmenen prosentin luokkaa.

Suomessa kasvuvaraa onkin, sillä kun EU-tasolla työvoimasta noin neljä prosenttia työskentelee vuokratyössä, Suomessa osuus on kahden prosentin luokkaa.

– Vuokratyö on yksi vastaus työn murrokseen. Työnantajien näkökulmasta se on hyvä tapa vastata esimerkiksi kysyntävaihteluihin ja samalla se on vastaus työntekijöiden uudenlaiseen asenteeseen työtä kohtaan. Joustavuus toimii molempiin suuntiin.

Osaavaa ja työssään viihtyvä työntekijä

Juhana Olkkola pitää tutkimustulosten tärkeänä havaintona sitä, että vuokratyövoimaa käyttävät yritykset odottavat vuokratyöntekijöiden, joita SOL kutsuu palveluosaajiksi, osaavan tehtävänsä.

Hän kertoo, että SOL satsaakin nimenomaan siihen, että vuokratyöntekijät viihtyisivät mahdollisimman pitkään työssään. SOL esimerkiksi pyrkii räätälöimään täydet työtunnit erilaisia työtehtäviä yhdistelemällä niille, jotka sitä toivovat.

SOL myös hoitaa työntekijöiden perehdytyksen, jonka osana on SOLin henkilöstöneuvojien tekemä koevuoro asiakasyrityksessä.

– Näin pystymme heti alussa kertomaan työntekijöille hyvin konkreettisesti, millaista työ on.

SOL panostaa koulutuksessa myös erityisesti työturvallisuuteen, joka on suomalaisissa yrityksissä huippuluokkaa.

– Meidän näkemyksemme mukaan paras vuokratyöntekijä tekee mahdollisimman täydet tunnit, pysyy pitkään työssään ja tekee työtä sitoutuneesti ja ammattitaidolla niin, että asiakasyritykset ovat tyytyväisiä. Uskon, että vastuulliselle toimijalle on markkinassa tilaa ja tutkimusten mukaan olemme selvästi tässä onnistuneet omien asiakkaidemme kanssa.

Taloustutkimus teki tutkimuksen puhelinhaastatteluina maaliskuussa 2021. Tutkimuksen mukaan 80 prosenttia SOLin asiakkaista oli erittäin tai melko tyytyväisiä SOL Henkilöstöpalveluiden tai SOL Logistiikkapalveluiden tarjoamiin ratkaisuihin.

SOL Henkilöstöpalvelut ja Logistiikkapalvelut työllistivät vuonna 2020 yhteensä yli 2 500 palveluosaajaa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Juhana Olkkola, puh. 050 390 1991
juhana.olkkola@sol.fi