SOL Laatupalkintokilpailu on oiva väline toiminnan kehittämiseen

SOL järjestää joka vuosi sisäisen laatupalkintokilpailun. Laatupalkinnon pohjana on Suomen Laatukeskuksen kilpailu, joka on muunnettu SOLin tarpeisiin sopivammaksi. Kilpailussa keskeisimmät kohdat ovat asiakassuuntautuneisuus, henkilöstön hyvinvointi ja taloudelliset tulokset.

Sisäisiä laatupalkintokilpailuja on järjestetty 23 vuotta, siitä lähtien kun SOL voitti Suomen Laatupalkinnon vuonna1993 palveluyrityssarjassa. Voiton perusteina mainittiin mm. omaleimainen yrityskulttuuri, positiivinen johtamistyyli ja johdon näkyvä tuki sekä tiivis sidosryhmäyhteistyö ja asiakastyytyväisyyden systemaattinen mittaaminen.

Loistava kehitys voi myös olla palkinnon perusteena

SOLin Laatupalkintokilpailussa on sarjat palveluesimiehille, palvelupiireille ja myyjille. Lisäksi jaetaan ympäristö- ja työhyvinvointipalkinnot. Kilpailuun osallistutaan hakemuksella, jossa näkyvät eri osa-alueiden budjetit, tulokset ja edellisen vuoden luvut.

– Palkintoja ei välttämättä jaeta parhaan tuloksen perusteella, vaan myös loistava kehitys ja vanhan parantaminen voivat olla palkinnon perusteena. Kisalla haluamme nostaa tuloksentekijöitä ja ruokkia onnistumisten hyvää kierrettä, SOLin kehityspäällikkö Riitta Sirviö kertoo kilpailun periaatteista.

Voittoisa palveluesimies puolustaa ympäristöä leijonan lailla

Vuoden 2017 laatupalkinto tuli Tina Anderssonille yllätyksenä, vaikka kerta ei suinkaan ollut ensimmäinen. Tunnustus hienosta tulosparannuksesta osui hänen kohdalleen jo kolmannen kerran. Piirinsä ympäristövastaavana Tina ajaa intohimoisesti myös ympäristön asiaa kohteissaan.

– Laatukilpailu on kehitystyökalu siinä kuin mikä tahansa muukin. Ja mielestäni hyvä sellainen. Kehitysideoita syntyy jatkuvasti ja kirjaan niitä läppäriin. Pikku hiljaa niistä sitten muodostuu kaikki osallistumiseen tarvittava tieto, ja totta puhuen vähän ylikin.

Vaikka työvuosia SOLilla on kertynyt jo yli kaksi vuosikymmentä, innostunut ote työhön on säilynyt:

– Rakastan näitä ihmisiä, asiakkaat ovat kiinnostavia ja olen hulluna lukuihin. Siksi on kiva tulla tänne töihin joka päivä, edelleenkin”, Tina tunnustaa.

Vuoden 2017 voittajat

Tänä vuonna kertaa kisaan tuli noin 73 hakemusta, joista SOLin johto valitsi voittajat. Voittajille ja heidän alaisilleen jaetaan rahapalkinnot. Palveluesimiesten sarjassa voiton veivät Vladlen Melechko, Tina Andersson, Kadri Sörmus ja Johanna Flinkman.

Vuoden 2017 voittajat:

Sarja 1. Vladen Melechko
Tunnustuspalkinto Anna Paloniemi

Sarja 2. Tina andersson
Tunnustuspalkinto Johanna Jussila

Sarja 3. Kadri Sörmus
Tunnustuspalkinto Anne-Mari Antila

Sarja 4. Johanna Flinkman
Tunnustuspalkinto Henna Tervaniemi
Tunnustuspalkinto Minna Länsimies

Vuoden 2017 Piirin Laatupalkintovoitto
Palvelujohtaja Aila Forsströmin piiri

Myynnin laatupalkinto, Kati Varin
Vuoden Ympäristöteko, Päivi Halme
SOL Life, Työhyvinvointi palkinto, Johanna Flinkman
SOLin luottamusmiesten palkinto, Kati Ojala
Hyvän tuulen lähettiläs, Hannele Bagge

Vuoden palvelupiiri, Lea Laakkosen piiri
Vuoden palvelujohtaja, Lea Laakkonen
Vuoden palveluesimies, Minna Supperi
Vuoden palveluohjaaja, Juha-Pekka Torniainen
Vuoden myyjä, Merja Suurnäkki
Vuoden lisämyyjä, Minna Meriläinen
Vuoden parantaja, Tiina Moisala