
SOL Kiinteistöpalvelut haluaa nostaa alan palvelutasoa
Suomalaisen, yli 170-vuotiaan SOL -perheyrityksen palvelut ovat vuosien myötä laajenneet. Iso yleisö yhdistää punakeltaisen värityksen edelleen pesula- ja siivouspalveluihin. Tänään SOLin palvelut koostuvat siivous-, pesula-, turvallisuus-, kiinteistö– ja henkilöstö-vuokrauspalveluista. SOLin liikevaihdosta 25 prosenttia tulee kansainvälisiltä markkinoilta. Palvelut ovat laajentuneet Venäjälle, Baltiaan, Ruotsiin ja Tanskaan. Kasvun edellytyksenä on ollut panostus koulutukseen: oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä on tullut osa päivittäistä arkea ja koulutuksesta jo yli 50 prosenttia toteutetaan verkossa.
”Maailman tilanne ja nopeasti kehittyvä tekniikka on pakottanut meidätkin pohtimaan strategiaa ja sitä, mihin panokset laitetaan”, pohtii SOL Palveluiden toimitusjohtaja Juhapekka Joronen.
Tulevaisuudessa SOL aikoo ottaa palveluissaan entistä tukevamman jalansijan teollisuudessa ja elintarvikealalla sekä terveydenhuollossa, jossa asiakkaina on jo muun muassa julkisen sektorin sairaaloita sekä yksityisen puolen terveydenhuoltoa. Kevät hiljensi matkailualan, joka siivouspalveluiden osalta on SOLille merkittävä osa-alue.
”Kevät oli oppitunti. Jos toinen aalto on tullakseen, ymmärrys ja valmiudet ovat uudella tasolla, sekä meillä että yhteiskunnalla.”
Lisää laatua kiinteistöalan palveluihin
Kiinteistöhoitoon, -tekniikkaan ja turvallisuuteen liittyvät palvelut eriytettiin keväällä itsenäiseksi yhtiöksi, SOL Kiinteistöpalvelut Oy:ksi. Uudistus tukee kiinteistöpalveluiden kasvutavoitteita ja se korostaa Kiinteistöpalveluiden erityisosaamista.
Palvelumme jakautuvat neljään päätavoitteeseen: kiinteistöissä hyvinvoivat ihmiset, esimerkkinä sisäilma-asiat. Toimivat kiinteistöt eli kiinteistöjen toimivuus ja ylläpito. Optimoidut kustannukset lopputulosta vaarantamatta sekä kestävä kehitys, joka sisältää muun muassa hiilineutraaliuden ja energiatehokkuuden”, listaa SOL kiinteistöpalveluiden toimitusjohtaja Juha Savolainen.
Strategiassa on painotettu kokonaisvaltaista palveluratkaisua. Ammattilaisrekryjen lisäksi on investoitu palvelutuotteiden ja tuotannon kehittämiseen, kuten sisäilmapalveluihin.
Tulevaisuudessa SOL Kiinteistöpalvelut panostaa entistä enemmän yksilölliseen koulutukseen. Laadukkaalla koulutuksella pidetään huoli, että palveluvastaavat onnistuvat työssään: ”Kouluista ei valmistu riittävää määrää osaavia kiinteistönhoitajia. Se tarkoittaa, että meidän on yrityksenä lisäkoulutettava työntekijöitämme.”
Artikkeli julkaistu sivustolla GSD Nordic >>