Hyvä perehdytys, osaaminen, luottamus ja motivaatio johtivat laatupalkintoon

Palveluesimies Robert Tedre pokkasi loppuvuonna 2019 SOLin laatupalkinnon, joka on merkittävä tunnustus onnistumisesta esimies- ja asiakastyössä sekä taloudellisessa tuloksessa.

SOL on järjestänyt jo 25 vuotta vuosittain yrityksen sisäisen laatupalkintokilpailun, jonka voittajiksi valitut ovat onnistuneet monin tavoin työssään omalla liiketoiminta-alueellaan. SOLin palveluesimies Robert Tedre on yksi vuonna 2019 palkinnon saaneista.

Tämä on minulle todella tärkeä juttu. Näin jälkikäteen voin sanoa ääneenkin, että palkinto on ollut yksi omista henkilökohtaisista tavoitteistani. Palkinnosta tuli aivan huikea fiilis!, Tedre kertoo leveän hymyn kera.

Tedre on muuttanut Suomeen Virosta vuonna 2011, ja on kouluttautunut SOLin tukemana itsensä palveluvastaavasta palveluesimieheksi. Lue Robert Tedren uratarina. 

Långvik, Hotelli Sveitsi ja Katajanokan vankilahotelli

Tedre vastaa palveluesimiehenä Långvikin kokous- ja kylpylähotellin, Hotel Sveitsin ja Hotel Katajanokan siivouksesta. Muutamaan kuluneeseen vuoteen on mahtunut paljon muutoksia, mutta niistä huolimatta Tedre on tiimeineen onnistunut erinomaisesti omassa työssään. Isoja muutoksia ovat olleet muun muassa Katajanokan hotellin siirto Tribute Portfoliona Mariott-ketjuun ja Hotelli Sveitsin siivoustoiminnan siirtyminen Tedren tiimin hoidettavaksi.

– Alueella on kieltämättä tapahtunut paljon, ja palkinto on varmasti osittain myös sen ansiota, että olemme onnistuneet isoista muutoksista huolimatta, Tedre pohtii.

Työ rokkaa paremmin, kun henkilöstö voi hyvin ja osaa hommansa

Tedre jakaa välittömästi kunnian laatupalkinnosta alaisuudessaan toimiville tiimeille. Hyvin toimivan tiimin resepti on Tedrelle kirkas:

Hyvä perehdytys ja työhyvinvointi ovat kaiken edellytys. Kun henkilökunta voi hyvin ja osaa hommansa, työ yksinkertaisesti rokkaa paremmin.

Tedre kertookin käyttävänsä merkittävän ajan työpäivistään henkilöstön hyvinvointiin ja kannustamiseen liittyviin asioihin.
– Palkitsen tiimejä hyvästä työstä, ja pyrin järjestämään heille muutakin yhteistä tekemistä kuin työtä, esimerkiksi illanviettoja ja yhteisiä matkoja, Tedre paljastaa.

Luottamus tärkeää sekä henkilöstölle että asiakkaille

Myös luottamus on Tedren mukaan tärkeä asia päivittäisessä työssä. Hyvässä luottamuksen ilmapiirissä henkilöstö ottaa ahkerasti vastaan uutta tietoa ja myös auttaa toisiaan arjen työssä. Lisäksi Tedre korostaa asiakastyön merkitystä:

– Sillä, mitä teemme asiakkaidemme kanssa jokainen päivä, on aivan valtava merkitys. Haluamme kehittyä asiakkaan mukana, ja pyrimme aina kehittämään toimintaa yhdessä. Mielestäni asiakkaalle pitää antaa sitä, mitä he oikeasti tarvitsevat. Siksi yhteistyössä ei voi miettiä aina vain omaa toimintaa, vaan toisinaan on annettava myös takaisin.

Monikulttuurisuus tuo lisää mielekkyyttä – ja oppia!

Omaa työtään Tedre kuvailee monipuoliseksi ja vaihtelevaksi, toisinaan saa sammutella pieniä ”tulipalojakin”. Myös tiimien monikulttuurisuus tuo Terden mukaan työhön lisää mielekkyyttä ja haastetta. Tedren tiimeissä työskentelevät SOLilaiset ovat kotoisin noin kymmenestä eri maasta.

– Jokaisen henkilön tausta, kulttuuri ja luonne vaikuttavat aina, ja se on minusta mielenkiintoista, ei koskaan tylsää! Esimiehenä pitää sopeutua nopeasti erilaisiin tilanteisiin. Aina se ei ole helppoa, mutta olen oppinut itse muista kulttuureista niin paljon, että osaan arvostaa ihmisten erilaisia taustoja, Tedre toteaa.

Motivaatio ei sammu palkintoon

Vaikka Tedren mukaan palkinto on tiimien yhteisen työn tulos, kokee hän itse onnistuneensa erityisesti esimiehenä ja yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
– Olen onnistunut perehdyttämään vuosien varrella todella hyvät ohjaajat, siinä yksi salaisuus. Toinen on varmasti huikeat asiakkaamme, joiden kanssa on ollut mutkatonta tehdä yhteistyötä. Ja kyllä yksi tärkeä asia on oma motivaatio, haluni kehittyä ja oppia lisää, Tedre pohtii.

Vaikka laatupalkinto vuosien ponnistelujen jälkeen Tedrelle osoitettiin, kokee hän edelleen, että uusia haasteita on vielä edessä.

Itseään voi aina kehittää, ja voin olla vielä enemmän työntekijöiden apuna ja tukena. SOLissa on kaikki mahdollista, tästäkin voi edetä uralla eteenpäin. Jotain haasteita pitää aina olla, Tedre vinkkaa silmää.

Saamansa palkintosumman Tedre on jakanut itsensä lisäksi palveluvastaavien, palveluohjaajien ja palvelupäällikön kesken.