Voittoisa palveluesimies puolustaa ympäristöä leijonan lailla

Vuoden 2017 laatupalkinto tuli Tina Anderssonille yllätyksenä, vaikka kerta ei ollut suinkaan ensimmäinen.Tunnustus hienosta tulosparannuksesta osui hänen kohdalleen jo kolmannen kerran. Piirinsä ympäristövastaavana Tina ajaa intohimoisesti myös ympäristön asiaa kohteissaan.

Leijonan horoskooppimerkki kuvastaa hyvin Anderssonin voimakasta tahtoa viedä tärkeitä asioita eteenpäin. Vaikka työvuosia SOLilla on kertynyt jo yli kaksi vuosikymmentä, innostunut ote työhön on säilynyt:

- Rakastan näitä ihmisiä, asiakkaat ovat kiinnostavia ja olen hulluna lukuihin. Siksi on kiva tulla tänne töihin joka päivä, edelleenkin”, Tina tunnustaa.

Kilpailuhakemuksen täyttäminen SOL Laatukilpailuun on Anderssonille ympärivuotinen juttu. Hän aloittaa materiaalin keräämisen seuraavaan kilpailuun heti edellisen kilpailujakson päätyttyä:

- Laatukilpailu on kehitystyökalu siinä kuin mikä tahansa muukin. Ja mielestäni hyvä sellainen. Kehitysideoita syntyy jatkuvasti ja kirjaan niitä läppäriin. Pikku hiljaa niistä sitten muodostuu kaikki osallistumiseen tarvittava tieto, ja totta puhuen vähän ylikin. Pidän tarkkaa kirjaa kaikesta, se auttaa hahmottamaan kokonaisuutta ja näkemään, mihin suuntaan ollaan menossa. Tiedän, että näille minun ”varjoexceleille” naureskellaan yleisesti, Tina hymähtää.

Hyvän asialla

Tina Anderssonille ovat ympäristöasiat tärkeä ja luonnollinen osa elämää. Hänen mukaansa lajittelu ja kierrättäminen alkavat olla jo hyvällä tolalla, mutta tekemistä riittää edelleen. Jokaisessa kohteessa tehdään ympäristökartoitus, johon Tina pohtii valmiiksi jo etukäteen, mitä voitaisiin tehdä juuri kyseisessä kohteessa.

- Ratkaisut räätälöidään aina asiakaskohtaisesti jo siitäkin syystä, että jätelajit vaihtelevat paljon kohteiden välillä, ja joskus myös niiden sisällä. Esimerkiksi Malmin poliisiasemalla päästiin kokonaan eroon roskisten roskapusseista. Lukuunottamatta tiloja, joissa käsitellään todistusaineistoja, koska niiden hävittämisestä on tarkat protokollat, Tina kertoo.

Muistaakseen ainakin kahdeksan vuotta ympäristövastaavana toiminut  Tina kiittelee yleisissä asenteissa tapahtunutta muutosta. Asiakkaat ottavat nykyisin mielellään vastaan ehdotuksia lajittelusta, kierrätyksestä ja muovin vähentämisestä. Etenkin, kun heidät saadaan oivaltamaan, että ympäristön lisäksi säästyy useimmiten myös aikaa ja rahaa.

- Vaikka kyseessä on ympäristön etu etsin aina ratkaisuja, jotka helpottavat sekä asiakkaan että meidän elämää”, Tina kuittaa.

”KIITOS voitosta ihanalle tiimilleni, isoin kirjaimin

Arjen sankarit Tuurin Kyläkaupassa

Yhteistä taivalta jo 20 vuotta