
”Ketään ei syrjitä keltainen paita päällä.”
SOL on mukana laajassa #eisyrji -kampanjassa, joka haastaa kaikki suomalaiset pohtimaan omia asenteitaan.
#eisyrji -kampanja tähtää asenteiden muuttamiseen ja syrjinnän vähentämiseen suomalaisessa työelämässä. Tavoitteena on tehdä työelämän yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta itsestäänselvyys.
SOL on sitoutunut edistämään syrjimätöntä työkulttuuria.
– Työvoimavaltaisena yrityksenä SOL haluaa pitää huolta iloisesta ilmapiiristä ja hyödyntää erilaisuutta asiakaspalvelussa. Yritys ei hyväksy minkäänlaista syrjintää ihmisten välillä, SOLin henkilöstö- ja lakiasiainjohtaja Timo Sairanen kertoo.
SOLissa toimii monikulttuurinen kehitysryhmä, joka tukee erityisesti maahanmuuttajien perehdyttämistä yhtiön työtehtäviin ja juurtumista suomalaiseen työkulttuuriin.
– Palkkaamme lähes tuhat kesätyöntekijää ja nuoret ovat meille toinen tärkeä ryhmä.
Nuorten kehitysryhmä toimii äänitorvena ja välittää nuorten työntekijöiden näkemyksiä työstä, työoloista ja työnantajasta, Sairanen jatkaa.
– Olemme tehneet pitkään työtä myös ikäjohtamisen eteen. Keltaiset Pantterit työllistää jo eläkeiän saavuttaneita, ja he ovat meille niin ikään tärkeä voimavara. Eläkeikään ennättäneet ovat korvaamattomia kokemusasiantuntijoita, joiden tietotaitoa emme halua menettää, Sairanen kiteyttää.
Asenteissa on avain
Syrjintään liittyvä lainsäädäntö on Suomessa kattavaa ja valvonta toimii. Koska syrjintää tästä huolimatta esiintyy, halutaan #eisyrji -kampanjan avulla herätellä kaikkia suomalaisia pohtimaan omia asenteitaan.
Kampanja on toteutettu Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n aloitteesta ja sen starttivaiheessa on mukana SOLin lisäksi 17 muuta erikokoista yritystä ja yhteisöä eri toimialoilta.
EK:n Taloustutkimuksella teettämissä kyselyissä selvisi, että joka kymmenes suomalainen on kokenut ikäsyrjintää viimeisen kahden vuoden aikana. Seitsemän prosenttia työikäisistä sanoo kokeneensa seksuaalista häirintää työssä kahden vuoden aikana. Syrjintää harjoittavat niin työtoverit, asiakkaat kuin työnantajatkin.
Alkuvaiheessa ovat mukana SOLin lisäksi seuraavat yritykset ja yhteisöt: S-ryhmä, Elisa, McDonalds, Helsingin yliopisto, Valio, Nordea, K-ryhmä, ISS, Osuuspankki, Finnair, Antell, Fortum, Neste, Miltton, Nokia, Aava ja Barona.