SOLin Viron suurimman asiakkaan Riigi Kinnisvara AS:n toimitilavastaavat viihtyvät keskustelun tuoksinassa SOL City Tallinnan taukotilassa. Riigi Kinnisvara AS on Eestin valtion kiinteistöyhtiö, joka palvelee satoja asiakkaita ympäri maata.

Rajat ylittävää palvelua

SOLin vuosi 2016 Baltiassa alkoi suurella muutoksella, kun kolmen maan liiketoimintayksiköt yhdistyivät. Fuusion kautta syntynyt SOL Baltics on Baltian alueen suurin kiinteistöpalveluyritys.

SOL on toiminut Virossa ja Latviassa jo yli kymmenen vuotta, Liettuassa aloitettiin kaksi vuotta sitten. Yhteistyöllä haetaan kilpailukykyä ja vahvempaa markkina-asemaa. SOLin Viron, Latvian ja Liettuan liiketoimintayksiköt sulautuivat maaliskuun alussa yhteen.

– Tämä prosessi alkoi jo vuosi sitten, ja se on osa 2020-strategiaamme, SOL Balticsin johtaja Rinel Pius sanoo.

Baltian markkinoilla on yli kaksi tuhatta kiinteistöpalveluyritystä ja alalla työskentelee yli 50 000 ihmistä. SOLin toimialalla on siis kova kilpailu, ja työmarkkinoilla vielä kovempi. SOL Balticsilla on 2 500 työntekijää ja lähes 24 miljoonan euron liikevaihto.

– Yhdistyminen suuremmaksi yritykseksi auttaa meitä palvelemaan asiakkaitamme entistä laajemmalla alueella ja joustavilla resursseilla sekä tehostaa monin tavoin yrityksen toimintaa.

SOL Baltics työllistää 2 500 työntekijää ja liikevaihto on lähes 24 miljoonaa.

Yhtenäinen palvelumalli säästää

Baltiassa on rekisteröity yli kaksi tuhatta yritystä, jotka toimivat vähintään kahdessa Baltian maassa. Suurin osa näistä on keskikokoisia tai suuria yrityksiä, joiden omistajat ovat suomalaisia, ruotsalaisia tai muualta Euroopasta.

– Monet näistä yrityksistä haluavat ostaa kiinteistöpalveluja yhdeltä palveluntuottajalta ja haluavat hoitaa kaikki asiat saman yhteyshenkilön kanssa. Kaikissa Baltian maissa on kiinnostusta tähän konseptiin.

– SOL Baltics pystyy toimittamaan yritykselle yhtenäisen palveluratkaisun, joka toimii koko Baltian alueella. Asiakkaat säästävät ja hyötyvät sopimuksen hallinnoinnin helppoudesta.

Rinel Pius kertoo, että vaikka eri maiden yksiköt yhdistyivät juridisesti vasta tänä vuonna, kiinteää yhteistyötä on tehty jo vuoden ajan ja se on tuottanut tulosta.

– Olemme saaneet asiakkaiksi monia koko Baltian alueella toimivia yrityksiä, kuten Tamron, Coca-Colan, HK Scanin,

Lindexin, Omnivan ja Carlsbergin, hän toteaa tyytyväisenä.

– Rajat ylittävän yhteistyön ansiosta voitimme vuoden alussa Riian lentokentän tarjouskilpailun, ja lentokentästä tuli SOLin toiseksi suurin asiakas Latviassa. Tarjous laadittiin yhteistyössä Tallinnan lentokentän työnjohdon, Baltian laatupäällikön sekä Latvian palvelupäällikön ja myyntipäällikön kanssa.

Viimeisin esimerkki samassa sarjassa on Baltian suurasiakas SEB-pankki, jossa SOL yhtenäistää palvelujaan yhteistyössä Latvian ja Viron SEB:n kanssa.

– Sekä SOL että SEB pyrkivät samaan palvelukonseptiin molemmissa maissa.

Yhden yrityksen alle siirtyminen on tuonut mukanaan myös merkittäviä hallinnollisia säästöjä SOLin yksiköille.

– Aiemmin Baltiassa toimi kolme yritystä, mikä tarkoitti kolmea johtajaa, kolmea myyntiosastoa johtajineen, kolmea henkilöstö- ja koulutusosastoa ja myös kolmea eri kirjanpitoa. Nyt nämä asiat hoidetaan yhdessä yksikössä ja maajohtajat voivat keskittyä asiakkaisiin ja myyntiin.

Navitrolla on tunnettu virolainen taiteilija, jonka teos Cleaning the trees paljastettiin Tallinnan SOL Cityn avajaisissa. Kättelemässä taitelija (vas.) ja SOL Baltics Viron palvelupäällikkö Priit Sipelgas.

 

Tavoitteet ovat tulevaisuudessa

– Säästimme siis johtamiskustannuksissa ja samalla muodostui SOL Baltics -johtajisto, joka ajaa koko Baltian junaa, eikä jokainen vain omaa veturiaan. Tarjoamme globaalia palvelua paikallisella fokuksella.

SOL Balticsin myyntipäällikkö Mergit Inno (vas.) esittelee mikrokuituliinan käyttöä ELL kiinteistönhoitoyhtiön toimistopäällikkö Jurgita Janusevicienelle.

Yritysten yhdistyminen oli vain osa käynnissä olevaa muutosta.

– SOL Balticsin strategian nimi on Tuloshakuinen Strategia 2020. Tavoitteemme on kehittää kilpailukykyämme. Rinel näkee SOL Balticsilla kolme tehtävää, jotka liittyvät osaamiseen, myyntiin ja sisäisiin prosesseihin.

– Ensinnäkin olemme kilpailukykyisiä vain kaikkein pätevimpien ihmisten ja tehokkaan tiimin kanssa. Se oli ensimmäinen tehtävämme, jolla aloitimme. Tähän mennessä olemme järjestäneet todella paljon kursseja, muuttaneet rekrytointimenetelmää ja saaneet paljon lisää kompetenssia.

– Toisena osana strategian toteutusta SOL Baltiassa on kehitetty myyntistrategiaa, joka pätee koko Baltiassa. Sekin alkoi tiimin uudelleensuunnittelemisesta.

Kolmantena tavoitteena on uudistaa sisäisiä prosesseja, kuten IT, kirjanpito, ostot ja koulutus. Piuksen mukaan tämä tehtävä on osoittautunut kaikkein vaikeimmaksi.

Hän muistuttaa, ettei kilpailukyvyn nostamiseksi kannata kopioida olemassa olevaa prosessia, vaan pitää muuttua.

– Jos on kymmenen vuotta tehty jotain asiaa jollain tavalla, on todella vaikeaa huomata, että saman asian voisi tehdä sekä aikaa, rahaa että hermoja säästävämmällä tavalla. Jotkut prosessit vaativat vain muotoilua, mutta monet pitää suunnitella kokonaan uudelleen, koska tavoitteet ovat muuttuneet.

Teksti Vaula Aunola Kuvat Rimma Lillemägi, Simonas Puod Iulaitis ja SOL Baltics

Ihmiset haluavat kehittyä

Rinel Pius lainaa Viron entisen pääministerin ja europarlamentin varapuheenjohtajan Siim Kallaksen ajatusta: ”Ei ole mahdollista menestyä tekemällä asioita niin kuin on aina tehty. Menestys edellyttää taistelua. Päätöksiä voi tehdä vain luottamalla tiimiin täysin”.

Jos emme muutu, kukaan ei muista meitä enää viiden vuoden kuluttua.

Rinel Pius on toiminut yli 20 vuotta muutoksien johtajana eri yrityksissä. Hänen kokemuksensa mukaan yleensä suurin osa ihmisistä vastustaa muutoksia. Hän teki reilu vuosi sitten SOL Viron hallinnossa tutkimuksen työntekijöiden suhtautumisesta uudistuksiin. Kysyttäessä kantaa muutoksen puolesta vai vastaan, 92 prosenttia vastaajista oli muutoksen puolesta.

– Monet eurooppalaiset yritykset toimivat Baltian alueella useissa maissa ja haluavat ostaa kaikki kiinteistöpalvelut yhdeltä palveluntuottajalta, SOL Baltian johtaja Rinel Pius sanoo.

– Yllätyin sanattomaksi. Odotin tulosta, jossa 40 prosenttia olisi muutoksen kannalla. Tämä osoittaa, että ihmiset haluavat kehittyä.

Viime syksynä samanlainen tutkimus tehtiin SOL Baltian tasolla. Kysyttäessä ihmisten tyytyväisyyttä työssä ja työn johtamisessa tapahtuneisiin muutoksiin, saatiin taas hyvä arvosana, vähän yli neljä viiden pisteen asteikolla.

– Olen elänyt sen mukaan, että teen asioita eri tavalla ja luotan tiimiini täysin.

– Jos emme muutu, kukaan ei muista meitä enää viiden vuoden kuluttua ja kilpailijat juoksevat kaukana edellä. Jos toteutamme strategiamme, olemme viiden vuoden kuluttua kaukana kilpailijoiden edellä, Rinel Pius vakuuttaa.