– Meistä on tärkeää, että kokonaisuus on hallinnassa yhdellä toimijalla, hotellinjohtaja Pirppa Taljavirta sanoo. Vierellä palvelupäällikkö Marjukka Vesterinen.

Yhteistyö tuottaa tuloksia

Huikean suosittu Holiday Club Katinkulta houkuttelee vieraitaan monipuolisilla palveluilla ja majoitusvaihtoehdoilla – hotellilla, lomahuoneistoilla tai loma-asunnoilla. SOL on huolehtinut siivouksesta lomakeitaassa jo vuodesta 2004 alkaen ja tänä keväänä yhteistyötä on laajennettu aamiaispalveluun.

Holiday Club Katinkulta on Pohjoismaiden monipuolisin lomakohde ja siellä voi harrastaa melkein mitä tahansa kylpemisestä golfiin, laskettelusta maastohiihtoon, kuntoilusta keilaamiseen. Ei olekaan ihme, että esimerkiksi viime maaliskuussa käyttöaste oli peräti 91 prosenttia, eli hotelli oli täynnä lähes koko kuukauden.

– Ei voi olla kuin erittäin tyytyväinen, hotellinjohtaja Pirppa Taljavirta toteaa.

Meillä on SOLin kanssa äärettömän hyvä yhteistyö ja olemme hyvin kartalla toistemme tekemisistä.

Korkea käyttöaste näkyy luonnollisesti myös SOLin työssä. Vuodepaikkoja on kaikkiaan yli 3000, eli siivottavaa riittää ja vaihtopäivinä on hulinaa. Perjantaisin siivotaan 200 lomahuoneistoa ja lauantaina saman verran. Katinkullassa huoneistoja on yhteensä peräti 410.

– Siivoukseen käytetty aika on lisääntynyt vuosien varrella selvästi, johtuen osittain siitä, että perheillä on usein mukana lemmikkieläimiä.

Katinkullassa huoneistoja on yhteensä peräti 410.

 

SOL aloitti Katinkullan loma-asuntojen siivouksen vuonna 2004. Hotellin sekä lomahuoneistojen siivous siirtyi SOLille marraskuussa 2015.

– Meistä on tärkeää, että kokonaisuus on hallinnassa yhdellä toimijalla. Esimerkiksi varastojen ja työvoiman käytön joustavuus on ollut loistavaa. Lisäksi tänä keväänä aloitettu uusi yhteistyömuoto, jossa SOLin työntekijät ovat mukana aamupalaruuhkassa, on toiminut hienosti.

SOLin työntekijöiden käyttö aamiaistarjoilussa vapauttaa hotellin omat ammattitarjoilijat iltatyöhön ravintolan à la carteen.

– Aamiaistarjoilu on loistava lisä yhteistyöhön. Voimme miettiä SOLin kanssa ratkaisuja, miten selviämme yhdessä erilaisista tilanteista. Se on meidän kaikkien etu, Taljavirta sanoo.

Uudet tehtävät toivat kokopäivätöitä

SOLin palvelupäällikkö Marjukka Vesterisen mukaan aamiaistarjoilutyön mielekkyyttä lisää myös se, että työ tehdään eri aikaan kuin siivous.

– Varsinkin loma-aikoina vieraat lähtevät hotellista aika myöhään, eli myös siivoamaan päästään myöhään. Lomailevat perheet tulevat aamiaiselle vasta yhdeksän tai puoli kymmenen aikaan, ja silloin ei voi vielä mennä huoneisiin edes päiväsiivousta tekemään.

 

– Samat työntekijämme pystyvät siis tekemään pitempää päivää. He aloittavat aamulla aamiaisella ja jatkavat päivällä siivouksessa. Työ aamiaistarjoilussa on vaihtelevaa ja siihen on ollut helppoa löytää tekijät. Samalla työntekijämme näkevät, minkälaisia töitä ravintolassa tehdään, Vesterinen kuvailee.

– Kainuussa pienestä väestöpohjasta johtuen työntekijöiden löytäminen on välillä haasteellista. Me olemme Katinkullan kanssa kumpikin tämän saman ongelman edessä. Laajentamalla työnkuvaa, ammattitaitoinen työvoima pystytään työllistämään täysipäiväisesti ja he pääsevät paremmille ansioille. Se sitouttaa paremmin, kuin osapäivätyö.

Hyvässä yhteistyössä eteenpäin

Ensimmäinen asia minkä lomalainen kohtaa mennessään majoittumaan, on puhtaus. Odottaako häntä siisti huone. Holiday Club Katinkullassa on oltu Taljavirran mukaan hyvin tyytyväisiä SOLin toimintaan.

– Sitä ei voi koskaan korostaa liikaa. Puhtaus on äärimmäisen tärkeää meidän onnistumisellemme. Siivoushenkilökunta voi tuntea ylpeyttä siitä, miten tärkeässä roolissa he ovat. Meillä on SOLin kanssa äärettömän hyvä yhteistyö ja olemme hyvin kartalla toistemme tekemisistä. Heidän omavalvontansa on toimivaa ja yhteiset tarkastukset sekä säännölliset palaverit ja avoin palautteiden läpikäyminen ja niihin tarttuminen, on ollut minusta erityisen hyvää, Taljavirta sanoo.

SOLin palveluvastaavat ilmoittavat huoneiden siivouksen valmistumisesta mobiilijkärjestelmällä, ja se nopeuttaa selvästi huoneiden luovutusta.

 

– Olen ollut myös hyvin tyytyväinen SOLin koneellistukseen. Työhön on hankittu uusia siivouskoneita ja -laitteita ja panostettu puhtauteen. Esimerkiksi kylpylässä on koettu selkeä ero entiseen. Vaikka hotellihuoneiden puhtaus onkin tärkeää, myös yleisillä tiloilla on selkeä merkitys asiakkaiden viihtyvyydelle.

Pari vuotta käytössä olleen mobiilijärjestelmän avulla SOLin palveluvastaavat ilmoittavat huoneiden siivouksen valmistumisesta, ja se nopeuttaa selvästi huoneiden luovutusta. Enää ei tarvitse soitella tai käydä respassa ilmoittamassa, että huone on luovutuskunnossa.

Teksti: Kari Martiala Kuvat: Kari Martiala ja Holiday Club Katinkulta

www.holidayclubresorts.com/fi/kohteet/katinkulta

Alueella on peräti kolme golf-kenttää, kaksi 9-väyläistä ja yksi 18-väyläinen kenttä.

 

Katinkullassa odotetaan vilkasta kesää

Vuokatin rinteet on jo suljettu, mutta Holiday Club Katinkullassa iloitaan edelleen hyvin onnistuneesta talvikaudesta.

– Tämä oli paikallisten safariyrittäjien mukaan paras talvi kymmeneen vuoteen. Lumi tuli ajallaan ja sitä on ollut riittävästi ja meillä oli myös hyvät jäät. Talvikausi oli täysin erilainen kuin viime vuonna, hotellinjohtaja Pirppa Taljavirta sanoo.

Nyt hotellissa odotellaan vilkasta kesäkautta. Esimerkiksi kesäkuun puolivälissä Vuokatissa järjestetään Eläkeläiset ry:n kesäpäivät ja Katinkultaan odotetaan vieraaksi 2500 eläkeläistä. Vauhdikas kesä jatkuu Sotkamossa koko heinäkuun, aina elokuun puoliväliin saakka. Alueella on peräti kolme golf-kenttää, kaksi 9-väyläistä ja yksi 18-väyläinen kenttä.

– Angry Birds -puisto vetää edelleen ja se on hyvä lisä tähän Vuokatin ympärivuotisuuteen, lapsiperheille on aina täällä tekemistä, vuodenajasta ja keleistä riippumatta.