Asiakkaan kaupassa kulkeman reitin pitää olla aina puhdas. Palveluvastaava Mari Heikkinen vauhdissa.

Siistiä kaupankäyntiä

– Asiakkaan on kohdattava siisti ja hyvän näköinen myymälä, kun hän astuu ovesta sisään, Kajaanilaisen Osuuskauppa Maakunnan toimialajohtaja Osmo Arffman kertoo.

Vähittäiskaupan alalla kilpailu on kovaa ja myymälöiden visuaalinen ilme on yksi tärkeä valintaperuste, kun kuluttaja valitsee, missä myymälässä asioi. Tuotteiden houkuttelevalla, huolellisella esillepanolla rakennetaan hyvää myymälämielikuvaa. Mutta ennen kaikkea on perusasioiden, kuten myymälän siisteyden oltava kunnossa, toimialajohtaja Osmo Arffman toteaa.

Siivoojien ammattitaito näkyy kustannustehokkuudessa

– Sillä on iso merkitys asiakastyytyväisyyden kannalta. Myymälän siisteys on aivan olennainen asia ja vaikuttaa tutkitusti ostopaikan valintaan, Arffman jatkaa.

SOL on huolehtinut kajaanilaisten Osuuskauppa Maakunnan Prisman, S-markettien, Sokoksen ja ABC-liikenneasemien puhtaudesta syyskuusta alkaen.

– Siivouskohteita on kaikkiaan 17 Kajaanissa ja lähellä sijaitsevissa maakunnissa, SOLin palveluesimies Minna Meriläinen kertoo. Yhteistyö on lähtenyt hyvin käyntiin.

SOLin palveluesimies Minna Meriläinen (oik) kehuu, että Osuuskauppa Maakunnan työntekijät ovat ottaneet uuden kumppanin loistavasti vastaan. Hän käy Kajaanin Prismassa viikoittain. Keskustelemassa palveluvastaava Mari Heikkinen (vas) ja kohdevastaava Miia Hartikainen.

 

– Suorastaan yllättävän jouhevasti, olisin odottanut, että alkuvaiheen hankaluuksia olisi ollut enemmän.

Toki uudelle kumppanille annetaan aina vähän aikaa, että toiminta saadaan kunnolla käyntiin, Arffman sanoo.

– Meidät on otettu todella hyvin vastaan kaikissa kohteissa ensimmäisestä päivästä alkaen. Me emme ole vain joku alihankkija vaan selkeästi yhteistyökumppani, Meriläinen lisää.

Tehoa toimintaan

– Saamme lisäarvoa siitä, että ostamme ulkopuoliselta toimittajalta ne palvelut, joita emme itse niin hyvin osaa, Osuuskauppa Maakunnan toimialajohtaja Osmo Arffman kertoo.

Osuuskauppa Maakunta on ostanut siivouspalvelut ulkopuoliselta toimittajalta jo pitkään. Arffman kertoo, että ulkoistamisella saadaan toimintaan tehoa ja kustannussäätöjä.

– Saamme lisäarvoa siitä, että ostamme ulkopuoliselta toimittajalta ne palvelut, joita emme itse niin hyvin osaa. Ammattitaitoiset työntekijät suorittavat siivoustyön paremmin ja kustannustehokkaasti. Meidän ei myöskään tarvitse kantaa vastuuta sopivien työntekijöiden rekrytoimisesta niin moniin kohteisiin, Arffman lisää.

Osuuskauppa Maakunta pyrkii pitkäaikaiseen kumppanuuteen ja siivouspalveluja ei kilpailuteta joka vuosi.

– Eikä edes joka toinen. Kilpailutukseen lähdetään vain silloin, kun prosessiin halutaan lisää kustannustehokkuutta ja tietenkin laatua. Laatuodotukset ovatkin sitten hyvin korkealla, kun uusi kumppani aloittaa toiminnan, Arffman sanoo.

– Kun laadimme tarjousta, myyjämme kiersivät kaikki kohteet ja tapasivat niiden vastuuhenkilöt. Näiden tietojen pohjalta teimme sitten palvelunkuvauksen asiakkaalle. Toiminnan aloittamisen jälkeen olemme yhdessä asiakkaan kanssa tehneet siihen tarvittavia täydennyksiä ja muutoksia, Meriläinen kertoo.

– Oli hyvä, että varsinaisen toiminnan käynnistämisen valmisteluun jäi reilusti aikaa. Alkuaikojen suurin haaste oli osaavan ja sitoutuneen henkilökunnan rekrytointi, Meriläinen lisää.

Hyvää kanssakäymistä

Yhteisiä palavereita on pidetty tiheästi. Meillä on ollut kehityskeskusteluja kuukauden välein SOLin normaalien myymälässä toteutettujen asiakastyytyväisyysmittausten lisäksi, Arffman kertoo.

– Tavoite on, että jatkossa homma sujuu niin, että muutama palaveri vuodessa riittää. Edustan sellaista näkemystä, että ongelmat ratkaistaan heti, eikä niitä pantata seuraavaan palaveriin, Arffman lisää.

– Kanssakäyminen Osuuskauppa Maakunnan henkilökunnan kanssa on ollut todella sujuvaa. Kuuntelemme heitä tarkasti ja haluamme aidosti tehdä heille hyvää laatua, ja myös meitä kuunnellaan, Meriläinen kertoo.

Meriläinen kertoo käytännön esimerkin.

– Yhdessä toimipaikassa palveluvastaavat eivät päässeet toimistotiloissa illalla kunnolla töihin, kun pöydillä oli niin paljon tavaraa. Otin asian esille, tilanne korjaantui heti ja asiakas pääsee nyt nauttimaan paremmasta työn jäljestä.

Konseptoitua puhtautta

SOLilla on paljon kokemusta alalta ja pitkälle kehitetty oma konsepti myymäläsiivoukseen.

– Hangosta Inariin työt tehdään periaatteessa samalla ohjeistuksella, jota sitten vaan muokataan asiakkaan toivomusten ja tarpeiden mukaan. Näin pystymme tarjoamaan kustannustehokasta ja tasalaatuista palvelua joka paikassa, Meriläinen kertoo.

– Ohjeistuksesta löytyvät oikeat työvälineet, aineet, työmenetelmät ja jopa ergonomiaohjeet.

Osuuskauppa Maakuntaa palvelee kaksi palveluesimiestä Minna Meriläinen ja Sirpa Klemetti.

– Kun meitä on kaksi, asiakas voi aina kääntyä tutun ihmisen puoleen, myös loma-aikoina, silloin vuorottelemme töissä, Meriläinen kertoo.

www.s-kanava.fi

TEKSTI: VAULA AUNOLA / KUVAT: PEKKA AGARTH

Osuuskauppa Maakunta

on kainuulaisten oma kauppa. Vuonna 1917 perustetun monialayrityksen omistaa noin 30 000 kainuulaista asiakasomistajaa. Maakunta-konsernin toimialoja ovat päivittäis- ja käyttötavarakauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä polttonestekauppa. Maakunta on liikevaihdoltaan suurin Kainuuseen rekisteröity yritys, joka työllistää suoraan noin 500 kainuulaista.