
Seinäjoen SOL osaa suurtapahtumat
Seinäjoki on kesäaikaan monien suurtapahtumien kaupunki, siksi lakeuden pääkaupungissa osataan myös massatilaisuuksien puhtaanapito. SOLin tiimi on hoitanut tehokkaasti niin Tangomarkkinoiden, Provinssin kuin Asuntomessujen siivouksen.
Kun Suomessa vietetään kesä-heinäkuussa parasta kesälomakautta, Seinäjoella tehdään töitä ja nautitaan samalla kesätapahtumien ainutlaatuisesta ilmapiiristä ja tunnelmasta. Kesän ensimmäinen suurtapahtuma oli Provinssi, jonka puhtaanapidosta SOL on huolehtinut aina siitä lähtien, kun palvelu on ulkoistettu, eli vuodesta 1989. Tänäkin kesänä SOL huolehti alueella normaalien puhtaanapitotehtävien ohella myös päivystystehtävistä.
Tangomarkkinoiden kanssa on tehty yhteistyötä jo vuodesta 1985.
Tangokansan suurtapahtuman, Tangomarkkinoiden kanssa SOL on tehnyt yhteistyötä myös aivan alusta, vuodesta 1985 alkaen. SOLin puhtaanapidon ammattilaiset huolehtivat muun muassa siitä, että miljoona tv-katsojaa tavoittavan Tangomarkkinoiden laulukilpailun estradi on suoran tv-lähetyksen alkaessa kunnossa. Lava on siivottava uudelleen huolellisesti myös tv-lähetyksen päätyttyä, sillä uuden tangokuninkaan ja -kuningattaren kruunajaisissa lavalle ammutaan satoja metrejä kultaista konfettia. Tärkeä kohde on myös kymmenien tuhansien vieraiden kansoittama Tangokatu, jossa SOL huolehti muun muassa WC-tilojen siisteydestä.

Ainutlaatuiset Asuntomessut
Kesän kolmas suurtapahtuma Seinäjoen Pruukinrannan Asuntomessut poikkesi ainutlaatuisuutensa vuoksi muista tapahtumista. Messuilla vieraili noin 130 000 kävijää. SOL kokosi messuille itsenäisen työryhmän, jonka henkilöt koulutettiin tuntemaan messualue perinpohjin.
– Tavoitteenamme oli, että messuvieraat voivat kysyä punakeltaisilta henkilöiltämme mitä vain. Opiskelimme kartasta esimerkiksi talojen numerot sekä porttien ja toimipisteiden sijainnit. Vaikka olemme alueella siivoamassa, meillä pitää olla valmiudet palvella vieraita ja kyetä antamaan heille tietoa messuista, SOLin tilaussiivousryhmän vetäjä Anne-Mari Antila kertoo.
Hänellä on kokemusta Asuntomessuista jo ennestään, sillä hän oli mukana kahdeksan vuotta sitten, kun Asuntomessut järjestettiin Vaasassa.
– Vaasan messut onnistuivat hyvin ja siksi valmistauduimme hoitamaan Seinäjoen messut samalla tavalla. Tiesimme, mihin pitää panostaa. Kun kuulin, että messut ovat tulossa Seinäjoelle, halusin ehdottomasti päästä mukaan. Asuntomessut on hieno tapahtuma, josta me SOLilaiset nautimme itsekin, Anne-Mari kertoo.
– Yhteispalaverissa Seinäjoen kaupungin ja Asuntomessuorganisaation kanssa he totesivat, että puhtaanapito on messuilla prioriteetti numero 1.
Asuntomessuilla SOL vastasi alueen puhtaanapidosta ja jätehuollosta, Suez Suomi Oy toi alueelle WC:t. Lattioiden suojauksesta SOL huolehti yhdessä Maiseri Oy:n kanssa. Seinäjoen kaupungille osapuolet tekivät yhteistarjouksen.
– Asuntomessut on SOLille hieno käyntikortti. Kun liikumme alueella SOLin värikkäissä vaatteissa, jäämme väkisinkin ihmisille mieleen.
33 vuotta tilaussiivousta
Tilaussiivousryhmä tekee suurtapahtumien ohella myös muita siivousprojekteja niin yksityisille henkilöille kuin yrityksille, kuten esimerkiksi rakennustyömaiden loppusiivouksia.
– Olemme toimineet Etelä-Pohjanmaalla jo 33 vuotta ja ryhmällämme on todella hyvää osaamista näistä tehtävistä, Anne-Mari kertoo.
Työ suurissa tapahtumissa edellyttää hänen mukaan tekijöiltä itsenäistä otetta ja maalaisjärkeä. Työ on intensiivistä ja vaikka perusta on sovittu yhdessä, jokainen joutuu omassa työssään toimimaan oma-aloitteisesti.
– Asuntomessuilla saatu kokemus näkyy varmasti myös muissa asiakastehtävissä messujen jälkeenkin, sillä se antaa työntekijöille rohkeutta tehdä päätöksiä omassa työssään.

Farmari-messut on ensi vuoden päätapahtumia
Suurtapahtuma Farmari-messut koetaan Seinäjoella jälleen 2017. SOLin henkilökunnalla on jo entuudestaan kokemusta tapahtumasta, sillä ne pidettiin Seinäjoella viimeksi 2013.
– Farmari-messut on erilainen messutapahtuma, sillä osa toiminnoista tapahtuu Seinäjoki Areenan ympäristössä. Ulkoalueet ovat haasteellisia, sillä meillä pitää olla autot ja tarvikkeet aina mukana, asiakkaita saattaa olla tuhansia päivässä, SOLin Kati Mäkelä kuvailee.
Ensivuoden tapahtuman suunnittelu käynnistetään asiakkaan kanssa jo tämän vuoden lopussa, joten valmistautumiseen käytetään aikaa puolisen vuotta.
– Olin 2013 itse mukana kentällä ja se oli mukava kokemus. Esimiehenä täytyy pitää ”pulmaproblematiikasta” ja työt pitää olla organisoitu valmiiksi ennen kuin messut avataan. Ja pitää varautua kaikenlaisiin tilanteisiin, Mäkelä naurahtaa.
”Ministeritason kiitokset siisteydestä”
Seinäjoen Asuntomessut 2016 sujuivat erittäin hyvin. Kävijämäärä oli noin 130 000, joka vastaa niin Asuntomessujen kuin Seinäjoen kaupungin odotuksia. Lopullinen tarkka kävijämäärä selviää tilastojen valmistuttua.
– Asuntomessut saivat kiitos sisällöstään ja monipuolisuudesta, ja juuri monipuolisuus oli Suomen Asuntomessujen ja Seinäjoen kaupungin keskeinen tavoite messuille. Messuvieraamme pitivät laatutasoa kauttaaltaan korkeana ja se antoi hyvän kuvan Seinäjoen seudun asuntorakentamisen hyvästä laadusta, Seinäjoen Asuntomessutoimiston projektipäällikkö Kirsi Joensuu kuvailee.
Siivouksen osalta erityisesti aamut olivat tärkeitä siivoustoiminnassa. Alueen piti olla joka päivä valmiina vastaanottamaan messuvieraansa.
– Ensimmäinen messuviikko oli kovin sateinen ja se asetti siivoustoiminnalle haasteita, mutta onneksi seuraavat viikot olivat aurinkoisia, Joensuu jatkaa.
Siivoustyötä helpottivat hyvät matot ja muut suojat. WC-kontit olivat uusia ja toimivia.
– Saimme asiakkailta kiitosta siisteydestä ja jopa ministeritason messuvieraamme kommentoi käytyään yleisölle tarkoitetussa WC:ssä, ettei ole missään messuilla koskaan nähnyt näin siistiä WC:tä.
Yhteistyö SOLin tilaussiivousryhmän vetäjä Anne-Mari Antilan kanssa sujui Joensuun mukaan myös hienosti.
– Anne-Mari soitti säännöllisesti minulle ja halusi varmistua, että asiat olivat kunnossa. Hänen työssään näkyi kokemus tällaisesta tapahtumien siivouksesta. Saimme SOLista erittäin asiakaspalveluhenkisen kuvan, he ymmärsivät, että työtä tehdään nimenomaan messuvieraille.
Teksti Kari Martiala Kuvat Kari Martiala ja Susanna Manu