
Savolaisten komea kauppapaikka
Kuopion Matkus Shopping Centerissä on viihtyisä ja lämmin tunnelma. Eri yrityksien henkilökunta puhaltaa yhteen hiileen, ja hyvä henki heijastuu myös asiakkaisiin. SOL on huolehtinut suuren kauppakeskuksen puhtaudesta jo talon rakennusvaiheesta saakka.
Kymmenkunta kilometriä ennen Kuopion keskustaan johtavaa liittymää, 5-tien varressa sijaitsee marraskuussa 2012 avattu komea kauppakeskus Matkus Shopping Center. Samassa rakennuskokonaisuudessa toimii myös Kuopion IKEA.
Palvelemme sekä asiakasta että asiakkaan asiakkaita.
Kauppakeskuksessa toimii yli 80 erikoisliikettä: muotia, sisustusta, urheilua, kosmetiikkaa, leluja, kenkiä ja sekä tietysti ravintoloita, kahviloita ja herkkumyymälöitä.
Matkus Shopping Centeristä on kehittynyt myös monipuolinen tapahtumakohde. Kauppakeskuksessa järjestetään kuukausittain konsertteja ja teemapäiviä. Viikoittain pienten lasten äitejä hemmotellaan MammaCafélla, kun lapset puolestaan remuavat TenavaTiistai-tapahtumissa.
SOLin väki on työskennellyt IKEAssa siitä lähtien, kun sisustustavaratalon suuri betonihalli nousi harjakorkeuteensa. Kauppakeskus Matkus Shopping Centerissä SOLilaiset ovat toimineet aivan alusta alkaen.
– Kilpailutimme siivoukset normaaliin tapaan ja meistä oli selvä synergiaetu, että SOL toimi jo IKEAssa, kauppakeskuksen kiinteistöpäällikkö Jyrki Lempinen sanoo.

– Yhteistyö käynnistyi hyvin luontevasti, ja olemme olleet SOLiin erittäin tyytyväisiä.
– Suoritamme säännöllisin väliajoin asiakastyytyväisyystutkimuksia, ja yhtenä osana tutkimusta on yleinen siisteys. Niiltä osin olemme saaneet erittäin hyvät pisteet.
– Kun kyselen meillä käyviltä vierailta, minkälaisen yleiskuvan he ovat käyntinsä aikana saaneet, lähes kaikki vastaavat kauppakeskuksen olevan valoisa, viihtyisä ja puhdas.
Lempisen mukaan SOLin palveluvastaavat ovatkin kauppakeskuksessa erittäin tärkeässä roolissa.
– Olemme tuoneet monenlaisten tapahtumien myötä Kuopioon uudenlaisia elämää. Meillä käy todella paljon ihmisiä ja varsinkin talviaikaan likaa kulkeutuu helposti sisään, joten siisteystason ylläpitäminen ruuhkan keskellä on erittäin tärkeätä.
Kun kauppakeskukseen lennähtää keikalle vaikka joku Suomen musiikkitaivaan tähdistä tai supersuosittu stand up -esiintyjä, SOLin väki saa hyvissä ajoin varoituksen tulevasta tapahtumasta. Näin pystytään varaamaan riittävä määrä ylimääräistä henkilöstä puhtaustason säilymiseksi.
– Uskoisin, että olemme onnistuneet siinä melko hyvin. Olemme tehneet reilut kaksi vuotta yhteistyötä ja hyvältä näyttää, Lempinen kiittää.
Ennakointi on tärkeää
Lempisen ja SOLin palveluesimies Tarja Pylkkäsen yhteistyö toimii rempseästi, savolaiseen malliin.
– Yhteistyö on – ja sen pitääkin olla – molemminpuolista. Asiakkaan ei tarvitse aina olla se, joka ottaa yhteyttä ja muistuttaa asioista, vaan se toimii myös toisin päin, Jyrki Lempinen korostaa.
– Yhdessä tekeminen kuuluu yrityksemme arvoihin, joten esimerkiksi jouluna muistamme myös SOLilaisia. Olemme antaneet heille lahjaksi muun muassa suklaata ja elokuvalippuja. Kun työnsä hoitaa hyvin, siitä on mukava saada myös pikkuinen bonus.
– Tyytyväisiä on oltu. Yhteistyö toimii ja pystymme antamaan rakentavaa palautetta puolin ja toisin, rehellisesti ja avoimesti. Jos joku kysyisi, niin voisin sanoa, että suosittelen, meillä kyllä kaikki toimii.

Matkuksessa tehdään kerran kuukaudessa laadunvalvontakierros, jossa koko talo käydään läpi, lattiasta kattoon. Kierroksilla painotetaan erilaisia asioita, tehdään muistio ja kirjataan annetut pisteet SOLin Instaan.
– Tietyt alueet pitää siivota jopa laatta kerrallaan, sillä vain niin me saamme tämän talon pysymään puhtaana. Ennakoivaa huoltoa pitää tehdä säännöllisesti, sillä käytäviä on niin paljon, että niitä ei yhden yön aikana ehditä siivota. Jos pinnat jätetään hoitamatta, se näkyy välittömästi.
Lempinen haluaa mainita myös hyväntekeväisyystoiminnan, johon SOLin väkikin ottaa osaa.
– Olemme järjestäneet esimerkiksi sairaalan syöpäosaston lapsille ja heidän vanhemmilleen mahdollisuuden tulla ostoksille sellaiseen aikaan, jolloin täällä ei ole muita asiakkaita. SOL tekee silloin desinfiointipesun kaikille kosketuspinnoille, kuten liukuportaille, kaiteille ja vessoille. Pyrimme näin minimoidaan tartuntariskit.
SOL on mukana talkoissa tekemässä hyvää, eikä veloita tilojen desinfioinnista.
Työtä melkein kellon ympäri
Kun Matkus Shopping Center aamulla aukeaa, siivoojat ovat olleet talossa jo jonkin aikaa. He myös jäävät vielä töihin klo 21 jälkeen, kun kauppa sulkeutuu.
– Meillä on koko aukioloajan yksi päivystäjä sekä IKEAssa, että kauppakeskuksessa. He tekevät tarkistussiivouksia ja lähtevät heti paikalle, jos siivousta tarvitaan jossakin kohteessa, SOLin palveluesimies Tarja Pylkkänen kertoo.
IKEAn puolella SOLin väki vastaa myös ravintoloiden siivoamisesta. Yleisestä siisteydestä huolehditaan säännöllisin tarkastuksin ja lisäksi äkilliset tilanteet ovat ravintoloissa arkipäivää, kun juomia kaatuu tai jätskiä valuu lattialle.
IKEAn osalta SOL huolehtii koko talon siivouksesta, mutta kauppakeskuksessa osa liikkeistä huolehtii puhtaanapidostaan itse.
– Siivoamme säännöllisesti esimerkiksi Nina&Henrissä, Espritissä, Elisassa, Gina Tricotissa, KappAhlissa ja Budget Sportissa. Joissakin liikkeissä käymme kuusi kertaa viikossa, joissakin joka toinen viikko, Pylkkänen jatkaa.
Myös pienemmille liikkeille, jotka hoitavat siivouksen itse, tarjotaan apua ja SOLilaiset pesevät tarpeen mukaan ikkunoita ja lattioita.
Kävijät ovat antaneet hyvät pisteet siisteydestä.
IKEAssa SOL huolehtii siivouksen lisäksi myös kärrypalvelusta ja nostoavusta.
– Asiakas voi pyytää kassalta nostoapua, jolloin meidän työntekijämme tulee hänen avukseen. Toiset tarvitsevat apua raskaiden kalusteiden nostamisessa, mutta joillekin yksikin laatikko voi olla liikaa. Perheen vanhemmat voivat myös keskittyä huolehtimaan lapsista, kun me autamme pakkaamaan tavarat autoon.
Työ koetaan mielekkääksi
SOL huolehtii myös kauppakeskusalueen ulkoalueiden siisteydestä.
– Tyhjennämme koko alueen roskikset, kesällä leikkaamme nurmikot ja kitkemme rikkaruohot pensaiden ja puiden juurilta. Koko kesäkauden meillä on yksi henkilö täysipäiväisesti huolehtimassa piha-alueesta, ja tarvittaessa käytämme lisäksi rikkaruohojen kitkijöitä, Pylkkänen kertoo.
– Matkuksessa panostetaan tosissaan siivoukseen, ja asiakas arvostaa tekemäämme työtä. Asioista huolehditaan hyvässä yhteistyössä. Tunnemmekin olevamme yhtä suurta perhettä. Talossa on todella hyvä henki, kaikki tervehtivät ja kohdatessa vaihdetaan aina muutama sana.

Mukava työympäristö vähentää Pylkkäsen mukaan myös henkilökunnan vaihtuvuutta.
– Meillä on täällä monta työntekijää, jotka ovat olleet mukana alusta alkaen.
Työ on vaihtelevaa, mikä tuo mielenkiintoa tekemiseen.
– Tässä työssä täytyy olla asiakaspalveluhenkisyyttä ja sosiaalisuutta. Kun johonkin tapahtumaan voi ottaa osaa jopa 12 000 ihmistä, pitää siivouksessakin uskaltaa tarttua toimeen. Me palvelemme työllämme sekä asiakasta, että asiakkaan asiakkaita.
Asiakkaat eivät aina erota IKEAn henkilökuntaa ja SOLin väkeä toisistaan, vaatetuksessakin kumpikin yritys suosii voimakasta keltaista väriä.
– Pyrimme auttamaan asiakkaita aina mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi palveluvastaava Katja on työskennellyt kohteessa jo kolme vuotta ja tuntee IKEAn itsepalveluvaraston hyllyt ja osaa neuvoa asiakasta, mistä hänen etsimänsä tuote löytyy. Hän on ihan ilmiömäinen työssään, Pylkkänen kehaisee.
– Minulla on täällä hyvät palveluvastaavat, ja me koemme tekevämme tätä työtä yhdessä.
TEKSTI KARI MARTIALA KUVAT TIMO PORTHAN JA KARI MARTIALA