https://www.sol.fi/pesulapalvelut/vr-pitaa-brandin-puhtaana/

Palopyykki käsitellään ripeästi

Polygon on hyvin tunnettu vahinkoalan saneeraaja, jonka vahinkopyykin pesee SOL.

Polygon on vesi- ja palovahinkosaneerauksiin erikoistunut valtakunnallisesti toimiva vahinkoalan saneeraaja. Yritys on toiminut jo 38 vuoden ajan ja palvelee sekä yritysasiakkaita että yksityisiä henkilöitä. SOL on ollut yrityksen kumppani jo vuosia ja huolehtii palopyykin pesusta.

Polygon Finland Oy:n aluepäällikkö Tapani Mannikainen kertoo, että päinvastoin, kuin yleensä luullaan, tulipalon jälkeen tekstiilit voidaan usein puhdistaa, eikä kaikkea tarvitse suinkaan ostaa kaupasta uutena tilalle.

– Nykyisillä tekniikoilla saamme kaikki savu- ja vesivahinkojen jäljet pois, ja asiakas saa esimerkiksi palopyykin jälkeen vaatteensa samassa kunnossa takaisin kuin ne olivat ennen vahinkoa. Tekstiileillä on usein tunnearvoa asiakkaillemme ja lisäksi näin toimien säästämme vahingon aiheuttamissa kustannuksissa.

Jo vahinkopaikalla vahingoittunut omaisuus lajitellaan karkeasti ja tehdään päätös siitä, mitä kannattaa ehkä puhdistaa ja mitä ei.

– Yritysten vaihto-omaisuutta ei käsitellä mutta henkilöasiakkaiden tavaroista monet voidaan pelastaa. Olemme puhdistaneet muun muassa mattoja, sohvia, verhoja, erilaisia harrastusvälineitä ja moottoripyöräilyvarusteita. Tekstiilien puhdistaminen on pieni, mutta tärkeä osa palovahinkojen korjaustyössä.

Mannikainen toteaa, että tasainen laatu ja toimitusvarmuus ovat tärkeimmät ominaisuudet, mitä kumppanilta vaaditaan, kun puhutaan vesi- ja palovahinkosaneerauksista.

– Usein tilanne on sellainen, että jo seuraavaksi aamuksi pitää voida toimittaa asiakkaalle osa vaatteista pestyinä, että hän pääsee vaikka lähtemään töihin ja lapset kouluun. Loput vaatteet voidaan sitten toimittaa myöhemmin.

Vahinkotapauksissa mukana on aina myös inhimillinen näkökulma.

– Tulipalon sattuminen on jo sinänsä järkyttävä kokemus asiakkaillemme ja silloin ihminen on herkässä mielentilassa. Me emme halua aiheuttaa lisää harmia eli meidän palveluidemme pitää toimia erinomaisesti aina.

Mannikainen kehuu, että SOL on hoitanut hyvin oman hommansa ketjussa eikä valituksia ole tullut.

– Aiemmin meillä oli useita pesulapalveluiden toimittajia eri paikkakunnilla ja jälki oli välillä hyvinkin epätasaista eli saimme valituksia asiakkailtamme. Nyt aikataulut pitävät ja pesupalveluiden laatu on tasaisen hyvää kaikkialla Suomessa eli investointi pesulapalveluihin on siis kannattanut.

TEKSTI JA KUVAT: VAULA AUNOLA