– Asiakaspalveluhenkisyydestä olemme samaa mieltä ja haluamme Tean kanssa yhdessä luoda viihtyisän työympäristön meidän porukalle, Anna Tubal Suomen Asiakastiedosta toteaa.

Luottamus ratkaisee

Tea Šućur huolehtii Suomen Asiakastiedon tiloista kuin omasta kodistaan.

Palveluvastaava Tea Šućur on huolehtinut Suomen Asiakastiedon tiloista Rantatie Business Parkissa reilun vuoden verran eli rakennuksen käyttöön ottamisesta lähtien. Hän aloitti työt vielä rakennuksen viimeistelyvaiheessa. Hänen periaatteensa on, että omasta asunnosta ja työpaikasta pidetään yhtä hyvää huolta.

– Kun haluaa parasta jälkeä kotonaan, pitää tarkkailla jokaista yksityiskohtaa ja korjata epäkohdat. Sama pätee töissä, hän toteaa.

– Yritän asettua asiakkaan asemaan ja katsoa, mikä häiritsisi minua itseäni, Tea Šućur sanoo.

Tean mielestä kaikkein tärkeintä on luottamuksellisten välien rakentaminen asiakkaan kanssa. Se on kuulunut hänen tavoitteisiinsa alusta alkaen.

– Haluan, että asiakas voi aina kertoa minulle, jos jossakin asiassa on pulmia. Luottamus voi jopa ehkäistä ongelmia ennen kuin niitä ehtii syntyä, hän perustelee.

Ongelmiin on paras tarttua heti

Tea kertoo esimerkin keittiön puolelta, jossa oli alkuun ongelmia kahvikuppien ja tukkoisen keittimen kanssa. Kuppien putsaaminen vei runsaasti aikaa, eikä asiakas silti ollut työn jälkeen tyytyväinen.

– Otin käyttöön uudet menetelmät eli pesusienet ja toisen puhdistus­aineen. Näiden avulla prosessi lyheni varttitunnista viiteen minuuttiin. Parasta asiassa oli kuitenkin se, että viestintä pelasi asiakkaan kanssa.

He kertoivat minulle kahvinkeittimen toiminnasta ja siitä, että vanha tapa ei tepsi. Minä sitten kerroin heille uudesta ideastani eli kommunikaatio toimi molempiin suuntiin, hän selostaa.

Luonnollisesti hän välitti tiedon paikallisesta ongelmasta ja sen ratkaisusta myös omalle esimiehelleen. Esimies tietää senkin, että asiakas voi aina ottaa Teaan yhteyden heti paikan päällä, jolloin ongelmat selviävät ”kenttäoloissa” ja ilman turhia puhelinsoittoja tai kokouksia.

 

 

Asetun asiakkaan asemaan

Toinen ongelma liittyi pölyyn, jonka alkuperää ei voitu rakennustöiden takia paikallistaa. Tea kertoo pyyhkineensä pölyjä useammin ja laajemmalta
alueelta kuin sopimus edellytti ja lopulta asiakas oli tyytyväinen.

– Yritän asettua asiakkaan asemaan ja katsoa, mikä häiritsisi minua itseäni. Luulen asiakkaiden arvostavan sitä. Haluan asiakkaiden tuntevan, että me SOLilaiset välitämme heistä ja että pidämme heistä huolta, hän toteaa.

– Esimerkiksi flunssakaudella pyyhin erityisen usein ja huolellisesti ovenkahvat ja muut kosketuspinnat. Se voi vähentää tartuntoja.

Hän muistaa, että alkuaikoina asiak­kaat soittelivat jo etukäteen kyselläkseen sitä, milloin hän oikein tulee.

– Nykyään he sanovat, että tule kun sinulle sopii. Tämä johtuu nimenomaan luottamuksesta.

 

Puhtaus on myös psykologiaa

Helsingin Kalasatamassa sijaitsevassa uudessa toimistohotellissa on trendikkäästi paljon lasia ja pelipintoja. Myös keittiön ja muiden tilojen tasot ovat sellaisia, joilla tahrat näkyvät helposti. Tean mielestä pinnat kannattaa jo
psykologisista syistä pitää mahdollisimman puhtaina.

– Kun ihmiset näkevät, että kaikki on ekstrasiistiä, he pyrkivät itsekin
välttämään pintojen likaamista. Näin sitä voi helpottaa myös omaa työtään, hän perustelee kantaansa hymyillen.

– Asiakkaista välittäminen ja huo­mion kiinnittäminen yksityiskohtiin luo työpaikalle viihtyisän ilmapiirin, silloin kaikilla on töissä kivempaa, hän toteaa lopuksi.

– Tea kiertää toimistossa ja siivousta tehdään tilanteen mukaan, Anna Tubal toteaa.

Siistiä toimintaa

Anna Tubal Suomen Asiakastiedosta vahvistaa, että Tea Šućurin työpanokseen ja yhteistyöhön SOLin kanssa ollaan hyvin tyytyväisiä.
– Aloitin työt täällä elokuun lopussa ja toimin toimitusjohtajan assistenttina ja toimistokoordinaattorina eli minulla on vastuullani myös nämä kiinteistöasiat. Tean tapaan yleensä aamuisin, kun tulen töihin. Hän on jo laittanut astianpesukoneen päälle ja aloittanut työt.

Lue koko artikkeli

 

Meillä on yhtä monta myyjää kuin työntekijääkin.

Palveluvastaavat myyvät SOLin palveluja kohteissaan samoin kuin kaikki muutkin SOLilaiset.

– Hehän ovat meidän silmiämme ja korviamme paikan päällä lähimpänä asiakasta, jonka tarpeet he varmasti tuntevat parhaiten. Meillä on siis yhtä monta myyjää kuin työntekijääkin, myynnin johtaja Reijo Salmela iloitsee ja kannustaa kaikkia SOLilaisia tarttumaan tähän tilaisuuteen.

– Haluamme helpottaa näin asiakkaidemme arkea, kun he tarpeen tullen saavat vaivattomasti tarvitsemansa lisäpalvelun. Lisämyynti voi liittyä esimerkiksi ikkunoiden pesuun, erilaisiin tapahtumien aikaisiin järjestelyihin tai muihin arjen rutiineihin.

Tavoitteemme on asiakastyytyväisyyden parantaminen entisestään.

Palveluvastaaville lisämyynti avaa mahdollisuuksia lisäansioihin ja oman uran kehittämiseen.

– He eivät tietenkään  tee tätä työtä ilmaiseksi vaan maksamme palk­kion kaikesta myynnistä. Ensi vuonna palkitsemme parhaan myyjän aurinkoisella lomalla etelän lämmössä.

Teksti: Markku Pervilä, Vaula Aunola // Kuvat: Kim Kauppinen