
Turvallista matkaa
Finnair valittiin maailman turvallisimmaksi lentoyhtiöksi. Myös matkustamon tekstiilien ja istuinvöiden tarkkaan valvottu puhdistaminen ja tarkistaminen ovat osa lentoturvallisuutta. – Yhteistyö SOLin erikoistekstiilien pesulan kanssa on sujunut erinomaisesti, Finnairin Senior Supervisor Kimmo Kuronen kertoo.
Finnair luokiteltiin vuoden 2013 alussa maailman turvallisimmaksi lentoyhtiöksi saksalaisen lento-onnettomuustutkintatoimisto JACDECin Safety Ranking 2012 -tilastossa.
Verhoilumateriaalien oikea käsittely on osa paloturvallisuutta.
Finnairin jälkeen tilastossa tulevat Air New Zealand, Cathay Pacific Airways, Emirates ja Etihad Airways. Turvallisuus syntyy toiminnan kaikkien osa-alueiden huolellisesta konseptoinnista ja jatkuvasta, tarkasta laadunvalvonnasta.

– Kaikkien yhteistyökumppaneidemme kuten SOLin henkilökunnan tulee osallistua omaan turvallisuuskoulutuksemme, jonka laajuus riippuu työtehtävistä. Koulutus perustuu ilmailuviranomaisten vaatimuksiin, Finnairin Senior Supervisor Kimmo Kuronen kertoo.
Turvallisuuskoulutuksessa palvelun tuottajien henkilöstö perehtyy Finnairin laatu- ja raportointivaatimuksiin.
– Lisäksi kaikille lentokoneiden huoltoon osallistuville henkilöille, riippumatta siitä, ovatko he Finnairin vai alihankkijayrityksien henkilöstöä, annetaan perustieto ja perehdytys tunnistaa inhimillisten, fyysisten ja ympäristön kuormituksien vaikutukset huolto- ja ilmailutuotteiden turvallisuuteen.
Turvallisuus ei saa vaarantua
SOL puhdistaa Finnairin lentokoneiden matkustamotuolien istuinpäälliset, luokkaväliverhot ja istuinvyöt. Laatuvaatimukset perustuvat lentokonevalmistajien ja viranomaisten määrittelemiin standardeihin ja määräyksiin. Puhtausvaatimukset perustuvat Finnairin määrittelemiin omiin ohjeisiin ja määräyksiin.
– Tekstiilien pesuprosesseja on valvottava huolellisesti. Verhoilumateriaaleissa ovat erityisen tärkeitä oikeat pesu- ja kuivauslämpötilat. Tekstiilivalmistajien tyyppihyväksynnän mukaiset palonsuojausvaatimukset voivat vaarantua mahdollisista lämpötilaylityksistä tai vääristä puhdistusmenetelmistä.

Tuotteilla on myös asiakaskohtaisia erityisvaatimuksia esimerkiksi kutistumisen tai värimuutoksien osalta.
– Ne vaikuttavat tuotteiden käytettävyyteen tai ilmeeseen. Poikkeuksia ei hyväksytä ja vialliset tai väärin käsitellyt tuotteet romutetaan. SOLin erikoistekstiilien pesulassa Finnairin tuotteet viimeistellään ja tarkastetaan omassa osastossaan.
– SOLilaiset käyttävät meidän raportointijärjestelmäämme ja toimittavat kaikki tarkastuksessa hylätyt tekstiilit ja istuinvyöt tarkemmin tutkittaviksi. Kuronen kertoo, että Finnair on ollut hyvin tyytyväinen SOLin tarjoaman palvelun laatuun sekä kehitystoimiin, joita SOL on tehnyt palveluiden ja tuotteiden käsittelyssä, varastoinnissa ja kuljetuksessa.
– Yhteistyö pesulan johdon, yhteyshenkilöiden ja henkilökunnan kanssa on sujunut erinomaisesti. Erityiskiitokset haluamme osoittaa henkilöstölle avoimesta ja innovatiivisesta asenteesta, valmiudesta kehittää ja parantaa prosessien toimivuutta yhteistyössä meidän kanssamme.
Alihankkijoita valvotaan tarkkaan
Jo tarjouskilpailuvaiheessa Finnair selvittää tarkkaan tulevien yhteistyökumppaneidensa osaamisen.
Laatua valvotaan säännöllisten tarkastuksien lisäksi pistokokein.
– Suoritamme osaamiskartoituksen, jossa arvioidaan palvelun tuottajan prosessien toimivuus ja henkilöstön kyvyt ja osaaminen.
Tuotettujen palvelujen laatua valvotaan jatkuvilla tarkastuksilla sekä pistokokein.

– Poikkeamista raportoidaan välittömästi ja käymme ne yhteistyökumppaneidemme kanssa läpi puolivuosittain auditointien ja laatuseurantakokousten yhteydessä.
Lisäksi ilmailuviranomaiset voivat tehdä tarkastuksia omien auditointiohjelmiensa mukaisesti.
– Meidän tarkat laatuvaatimuksemme ja raportointijärjestelmämme perustuvat ilmailuviranomaisten asettamiin määräyksiin. Väärät tai virheelliset tuotteet tai menettelytavat voivat johtaa tai olla osatekijänä lentoturvallisuuden vaarantumiseen.

Erikoispesulasta löytyy osaamista
HELSINGIN Konalassa toimivassa SOLin erikoistekstiilien pesulassa alan ammattilaiset pesevät puhtaaksi hankalammankin pyykin. Asiakkaina on monenlaisia yrityksiä, joille palvelun laatu on tärkeä.
Pesula on kuin jättiläisten maasta. Yli miehen korkuiset pesukoneet ja kuivausrummut seisovat pitkässä jonossa ja mankelikin on neljä metriä leveä.
– Täällä pestään ne tekstiilit, joita SOLin pesulamyymälöissä ei voida käsitellä. Myymälät lähettävät meille pestäväksi esimerkiksi suurikokoisia kodintekstiilejä kuten pöytäliinoja, verhoja ja vuodevaatteita. Meille tulee myös paljon paitoja pestäväksi, koska paitaviimeistelijällämme työ sujuu todella joutuisasti, SOLin palveluesimies Henna Panula kertoo.
Erikoistekstiilien pesulalla on myös paljon yritysasiakkaita, joille pestään työvaatteita haalareista virkapukuihin ja erilaisia muita tekstiilejä kuten liinavaatteita, pöytäliinoja, verhoja, istuinpäällisiä, ja niskaliinoja.
– Palvelemme muun muassa tavarataloja, liikennöitsijöitä ja teollisuutta. Yhteistä asiakkaillemme on, että he tarvitsevat hyvän pesutuloksen ja toimivan logistiikan käyttöönsä. Pyrimme saamaan toimitusketjun mahdollisimman toimivaksi jokaisen asiakkaan kannalta.
Kaikki tuotteet merkataan tarkoin pyykin vastaanotossa ja viimeistelyvaiheessa pyykki lajitellaan tilaajan mukaan asiakkaalle toimittamista varten.
TEKSTI JA KUVAT VAULA AUNOLA