– Suomessa on aika paljon kylpylöitä ja suomalaiset käyvät niissä usein. Ne ovat eräänlaisia monitoimikeskuksia, meillä Ikaalisissakin on hurjan paljon tekemistä, aluejohtaja Titta-Liina Gustafsson sanoo.

Puhdasta lomailua

Ikaalisten Kylpylä on viihdekeskus, joka elää vuorokauden ympäri. Tekemistä, kokemista ja näkemistä pitää löytyä jokaiselle vieraalle.

Rantasipi Ikaalisten Kylpylässä on iloinen ja riehakas tunnelma. Kesä on lapsiperheiden aikaa ja talo on täynnä kaikenikäisiä iloisia lomanviettäjiä.

– Lasten ehdoilla mennään, heille pitää olla kaikkea hauskaa mietittynä, Kylpylän aluejohtaja Titta-Liina Gustafsson kertoo.

Suomalaiset kylpylät voivat olla ylpeitä siisteydestään.
Kylpylämaailman lainalaisuudet ovat hänelle tuttuja. Ennen Ikaalista hän työskenteli kahdeksan vuotta Nokialla, Rantasipi Edenin hotellinjohtajana.

– Suomalaiset kylpylät ovat viihdekeskuksia. Ihmisille ei enää riitä pelkkä kylpylä, vaan meillä on oltava paljon oheistoimintaa sen lisäksi. Ja joka vuosi pitää kehittää jotakin uutta, jotta asiakkaiden mielenkiinto pysyy yllä.

– Meillä käy lapsiperheitä, kokousvieraita, ryhmämatkalaisia, kuntoutusasiakkaita ja sotainvalideja. Kaikille pitää löytyä heitä kiinnostavaa ohjelmaa.

Kylpylä on Gustafssonin mukaan helppo ja hyvä tapa viettää lomaa.

– Ei tarvitse lähteä ulkomaille viikoksi tai kahdeksi, kun Suomessakin voi ottaa kivoja lyhyitä irtiottoja kylpylöissä ja tulla herkkupöytien ääreen hemmoteltavaksi.

Neljä isoa hotellitaloa
Kierrämme Gustafssonin kanssa Kylpylän aluetta. Piipahdamme Rivéra Beachilla katsomassa lasten kirmailua rannalla. Lapsiperheiden riemuksi alueella on myös vesikeidas Aqua Park sekä tietysti satumaailma Ti-Ti Nalle -talo.

– Ti-Ti Nalle käy joka aamiaisen aikaan tapaamassa lapsia hotellilla, ja meillä on myös Ti-Ti Nalle-konsertteja.
Ikaalinen poikkeaa monesta muusta hotellista siinä, että toimintaa on useassa eri pisteessä alueella.

Kylpylässä voi viettää myös rantaelämää. Ikaalisten Kylpylä sijaitsee Kyrösjärven rannalla, luonnonkauniilla paikalla. Aluejohtaja Titta-Liina Gustafsson iloitsee vilkkaasta kesästä, talossa on hyvä käyttöaste.

 

– Meillä on täällä päärakennus Maininki, Hotelli Ikaalia, Kylpylä-Hotelli sekä Hotelli Terme, Kuntoutumiskeskus ja tietysti monta saunaa – klubisauna, savusauna ja perinteinen sauna.

– Tullessani Ikaalisiin halusin tutustua perusteellisesti taloon ja meni viikon verran aikaa kiertää kaikki rakennukset, sen verran paljon niitä on, hän naurahtaa.

Kylpylässä järjestetään myös näyttelyitä. Tänä kesänä esillä ovat olleet Jukka Rintalan ja Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos Ikatan näyttelyt.

Kylpylä on myös Suomen suosituimpia tanssipaikkoja, niitä harvoja, joissa tanssitaan kuutena iltana viikossa elävän musiikin tahdissa. Talon naistentanssit ovat maan kuuluja, ja niihin saatetaan matkata satojen kilometrien takaa. Tanssijalkaa hemmotellaan myös Mainingin pubin karaoketansseissa.

Kuusamosta maailmalle

Gustafsson on lähtöisin Kuusamosta, jossa hänen vanhemmillaan oli muikuistaan kuuluisan Kitkajärven rannalla oma motelli. Restelin palveluksessa hän on ollut jo lähes 20 vuotta.

– Kylpylämaailma on tuttua, sekä työn puolesta, että vapaa-aikana. Tulee aika paljon bongattua kilpailijoiden paikkoja ja seurattua missä kylpylämaailmassa mennään. Kokemusta on myös maailmalta. Olimme perheen kanssa puolisen vuotta Thaimaassa, tutustuttiin aasialaiseen kulttuuriin ja kylpylöihin.

Suomalaisilla kylpylöillä on hänen mukaansa thaimaalaisiin verrattuna vielä jonkin verran opittavaa miljöön rakentamisessa, siinä miten visuaalisuudella, musiikilla ja tuoksuilla saadaan aikaan tunnelmaa.

– Minulla onkin jo paljon suunnitelmia mielessä ja kova into päästä niitä toteuttamaan, hän sanoo.

Puhtaus on valttia

Suomalaiset kylpylät ovat Gustafssonin mukaan korkealla tasolla puhtaudessa. Erityisesti vesihygieniasta huolehtiminen on kylpylöille tärkeää.

– Suomessa alalla on tiukka lainsäädäntö ja viranomaiset valvovat tarkasti tätä toimintaa, hän kuvailee.

– SOL hoitaa meillä siivousta ja olemme olleet tyytyväisiä. Olemme saaneet yhteistyössä vietyä asioita eteenpäin, ja kaikki reklamaatiot on hoidettu rakentavasti yhdessä. Meillä Restelissä on näkemys, että SOL haluaa kehittää ja viedä toimintaa eteenpäin.

Siivoustyöhön tuo oman haasteensa se, että hotellirakennukset ovat eri puolilla aluetta.

– Yhteydet ovat aika pitkät ja liinavaatteita joudutaan viemään autolla eri hotelleihin. Kesä on sujunut ihan mukavasti, suurempia ongelmia ei ole ollut. Jotain tietysti aina tulee, kun väkeä on paljon ja pitää toimia vauhdikkaasti, että siivoukset saadaan ajoissa tehtyä.

Gustafsson kertoo, että nykypäivän asiakkaat ovat laatutietoisia, he osaavat vaatia ja palautetta annetaan aika nopeasti.

– Reklamaatiot pitää ottaa vastaan rakentavassa hengessä ja kuunnella asiakasta.

Ikaalisten kylpylä

Päivän aikana vaihtuu jopa 200 huoneen asukkaat

SOL aloitti Ikaalisten Kylpylässä huhtikuussa 2012. SOLin palveluesimies Jaana Virtanen on ollut mukana yhteistyön alusta asti, hän oli mukana jo neuvottelemassa asiakkuudesta.

– Kylpylällä on viisi erillistä taloa ja 368 huonetta, joten opeteltavaa oli paljon. Koko ajan pitää olla hereillä, sillä parhaimmillaan päivän aikana saattavat vaihtua jopa 200 huoneen asiakkaat. Nostan hattua ohjaajallemme Sanna Haavistolle, joka organisoi päivittäisen työn.

– Eri asiakasryhmillä on erilainen vaatimustaso, joka meidän pitää huomioida. Onneksi saamme vastaanotosta päivittäin tarkat tiedot seuraavasta päivästä, joten pystymme illalla valmistautumaan siihen. Yhteistyö hotellin henkilökunnan kanssa toimii hyvin, Virtanen kiittää.

– Tärkeää tässä työssä on hygieenisyys, tosin veden laatu ei koske meitä, siitä huolehtii kylpylän oma kiinteistönhuolto.

TEKSTI JA KUVAT: KARI MARTIALA