Palveluvastaava Bajrta Renzenova uudessa pesulassa.

Hymy toimii Moskovassa

Ensimmäinen kemiallinen pesula avasi ovensa Moskovassa kesäkuussa, samalla yhtiön iloinen ilme ja hymy tulivat tutuiksi tavallisille moskovalaisille. Yrityksille palveluja on myyty kuuden toimintavuoden ajan ja bisnes on kasvanut vauhdilla.

Yrityksemme aurinkoisesta ulkoasusta tulee meille paljon myönteistä palautetta, OOO SOL Moskovan toimitusjohtaja Markus Sjöberg kertoo.
Yhtiön positiivinen imago puree erityisen hyvin juuri pesulaalalla, sillä kilpailijat eivät ole vielä oivaltaneet asiakaspalvelun ja hymyn merkitystä.

– Pesulan ensimmäinen kokonainen toimintakuukausi näytti lupaavalta, saimme sinne hyvät ihmiset, jotka Suomesta tulleet kouluttajat opastivat pesulan käyttöön – miten SOLissa toimitaan ja mitkä ovat ydinasioita heidän työssään.

Pesula-ala on hyvin kilpailtu Moskovassa, mutta tilaa on myös uusille yrittäjille.

SOLin pesulan palvelukonsepti ja konekanta ovat täsmälleen samat kuin Suomessa. Asiakkaat pitävät SOLin logosta ja iloisista työvaatteista. Niitä kehutaan Sjöbergin mukaan paljon.

Kilpailu on kovaa mutta tilaa on myös uusille yrittäjille.

– Venäläiset satsaavat pukeutumiseen ja naiset käyttävät koristeellisia asusteita, joita ei voi pestä kotona pyykkikoneessa, vaan ne on pakko pesettää jossakin. Venäläiset käyttävätkin paljon pesupalveluita ja myös muita kodinhoitopalveluja ostetaan runsaasti.

SOLin pesula sijaitsee metroaseman vieressä, joten ihmiset voivat töihin mennessään viedä puvun pesulaan ja illalla kotiin tullessa poimia puhtaan puvun mukaansa.

– Sitten, kun meillä on useampia pesuloita kaupungilla, tuotemerkki tulee tutuksi tavallisen kadunmiehen silmissä.
Pesula-asiakkaat voivat toimia päättävissä asemissa yrityksissä. Se vie jälleen meitä askeleen eteenpäin.

Moskovassa haetaan vahvaa kasvua

SOL on toiminut Moskovassa vuodesta 2005, mutta viime vuoden syyskuussa toiminta kasvoi uudelle tasolle, kun L&T:n Moskovan siivousliiketoiminta siirtyi kokonaisuudessaan SOLille.

– Toimintamme kymmenkertaistui yrityskaupan myötä, saimme ihmisiä, kohteita ja koneita, Markus Sjöberg kuvailee.
Moskovassa perusbisnestä ovat siivous ja ulkoilualueiden hoito. Kesällä avattu kemiallinen pesula toi uudenlaista tekemistä yritykselle.

– Toivon, että kasvuvauhti kiihtyy entisestään, ja ellei yritys ole parin vuoden päästä kaksi kertaa niin suuri kuin nyt, se olisi pettymys. Kasvuun on kaikki mahdollisuudet ja olemme menossa oikeaan suuntaan.

Uteliaisuus vie maailmalle

SOL Moskovan toimitusjohtaja Markus Sjöberg on asunut Moskovassa yli kolme vuotta. Maanrakennukseen ja tunnelirakentamiseen erikoistuneen diplomi-insinöörin ura alkoi Sandvikin ja Metson palveluksessa Venäjän markkinoilla. Viimeiset kaksi ja puoli vuotta ennen SOLiin tuloaan hän toimi Venäjän toiseksi suurimman kivimurskeentuottajan teknisenä johtajana. Venäläinen yritystoiminta on tullut Sjöbergille tutuksi myös sisältäpäin.

– Olen matkustanut paljon Venäjällä ja IVY-alueella, ja nyt kun asemapaikka on Moskova, matkustaminen on onneksi vähentynyt. Se alkoikin jo jossakin määrin tympiä, että koko ajan täytyy olla laukku pakattuna. Sjöberg kertoo viihtyvänsä SOLin palveluksessa, työ antaa mahdollisuuden kokea onnistumisen elämyksiä.

– Tässä työssä on tosiaan mahdollisuus nähdä oman työnsä jälki ja saada aikaan asioita. Työtä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä!

Luotettavuutta arvostetaan

Suuri osa SOLin Moskovan asiakkaista on toistaiseksi länsimaisia yrityksiä. SOLin väkeä työskentelee esimerkiksi mittavassa logistiikkakeskuksessa sekä Marsin ja Danonen tehtaalla. Lindströmin mattopesulassa tehdään kuramattojen pesua.

– Yritykset arvostavat sitä, että toimittaja on luotettava ja hoitaa työnantajamaksunsa. Kaikilla työntekijöillä on työluvat ja muut asiapaperit hoidettu, Sjöberg kuvailee.

– Suomessa kaikilla yrityksillä on asiat kunnossa, mutta täällä on paljon hämärätoimintaa, joka vääristää kilpailua.

– Asiakkaamme ovat hyvin tarkkoja siitä, että noudatetaan myös turvallisuusmääräyksiä ja toimitaan heidän sanelemiensa ehtojen mukaisesti heidän alueellaan. Huolehdimme tarpeellisista kulkulupasysteemeistä ja turvallisuuskoulutuksesta.

– Kansainväliset yritykset ovat olleet meille tähän saakka helpompia asiakkaita, koska puhumme asioista samalla tavalla. Jatkossa kuitenkin laajennumme selvemmin venäläisten yritysten markkinoille.

SOLin venäläiset asiakkaat ovat pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Asiakkaina on asuintaloja, joissa siivotaan porraskäytävät, pankki, liikekeskus, kauppakeskus ja parikin hotellia.

Tärkeät henkilösuhteet

Venäjällä henkilökohtaiset suhteet ovat avainasemassa yritysten välisessä kanssakäymisessä.

– Pienenä organisaationa meidän täytyy seuloa hyvin tarkasti, kenelle me teemme tarjouksia. Olemme yhteydessä potentiaaliseen asiakkaaseen jo ennen tarjouskilpailua.

Sjöberg muistuttaa, että neuvotteluun mentäessä on otettava selvää, kuka on vastapuolella.

– Jos paikalla on pääjohtaja tai joku hänen sijaisensa, niin myös meidän puolelta pitää olla pääjohtaja paikalla. Se osoittaa, että arvostamme tilaisuutta ja asiakasta.

On myös hyvin tärkeää olla yhteydessä asiakkaaseen sopimuksen jälkeen.

– SOLissa tehdään hyviä asiakastyytyväisyysmittauksia, mutta niiden lisäksi myös yritysten ylemmällä tasolla on pidettävä yhteyttä. Asiakasta pitää muistaa uutena vuotena ja esimerkiksi naistenpäivänä, jos kyseessä on naisasiakas.

– Asiakkaan syntymäpäivä on myös hyvin tärkeä huomioida – se on luonnollinen tapa mennä tapaamaan asiakasta, kysymään kuulumisia ja onnitella samalla merkkipäivän johdosta.

– Tämä on aivan mielettömän suuri markkina-alue, ja mahdollisuudet ovat valtavat, mutta helppoa se ei ole.
Moskova ja sen ympäristö ovat haasteellisia logistisesti.

– Paikasta toiseen liikkumiseen kuluu kohtuuttomasti aikaa, eikä yhden päivän aikana saa järjestettyä kovinkaan montaa tapaamista eri puolille kaupunkia. Moskovassa ei puhutakaan etäisyyksistä kilometreinä, vaan ajallisesti, Sjöberg kuvailee.

SOL Moskovan toimialueeseen kuuluu Moskovan lisäksi erityistoimipiste Uljanovskissa, noin 900 kilometriä itään Moskovasta.
Toiminta alkoi siellä heinäkuun alussa tutun asiakkaan, suklaatehdas Marsin uudella tehtaalla.

– Me olemme toimineet Marsin kanssa Moskovassa jo monta vuotta ja he pyysivät meitä mukaan Uljanovskiin. Huolehdimme siellä ulkoalueiden kunnossapidosta ja neuvottelemme parhaillaan toiminnan laajentamisesta.

Suomalaista laatua

Suomalaisilla on rehellinen ja hyvä maine. Suomalainen laatu on edelleen siellä käsite, vaikka Neuvostoliiton romahtamisesta on kulunut jo parikymmentä vuotta.
Pietariin verrattuna suomalaisten yritysten asema Moskovassa on erilainen.

Suomalaisilla on hyvä maine Venäjällä.

– Moskovalaisille Suomi on huomattavasti tuntemattomampi maa kuin pietarilaisille.

– Suomella on hyvä maine puhtaana maana, mutta aika monelta moskovalaiselta puuttuu käytännön kosketus Suomeen. Sen sijaan hyvin moni pietarilainen on käynyt Suomessa, koska Suomi on lähellä, ja meille on helppo matkustaa.
Suhteutettuna kaupungin väestöön ja yritysten lukumäärään, Pietarissa toimii myös paljon enemmän suomalaisia yrityksiä kuin Moskovassa.

Pietarin toimiston kanssa meillä onkin yhteisiä asiakaskontakteja, silloin kun asiakas toimii molemmissa kaupungeissa.

SOLin uusimpia kohteita on Marsin tehdas Uljanovskin alueella Cherdaklyssa, 900 kilometrin päässä Moskovasta.

 

Dynaaminen työporukka

Moskovan toimistossa työskentelee pieni, mutta dynaaminen porukka. Työntekijöillä on mahdollisimman laaja toimenkuva, kaikki tekevät tarvittaessa kaikkea.

– Meillä on hyvät lähtökohdat saada hyvää työvoimaa palvelukseemme. Ihmiset haluavat työskennellä länsimaisen yrityksen palveluksessa, koska me palkkaamme henkilökuntamme lakeja noudattaen. Kaikilla työntekijöillä on työsopimus, palkka maksetaan tilille – mikä ei ole ollenkaan itsestään selvää Venäjällä – ja palkka maksetaan myös ajallaan. Maksamme myös lomarahat ja työntekijöillämme on lakisääteinen sairausvakuutus.

– Palkkaamme venäläisten lisäksi paljon IVY-maista tulevia ihmisiä. He ovat tulleet Moskovaan tekemään töitä, joten heillä on hyvä motivaatio.

Moskovan alueella SOLilla on 185 työntekijää, ja määrä kasvaa talvikaudella vähän yli 200:een, kun mukaan lasketaan talvikunnossapito.

– Vaihtuvuus alalla on kohtuullisen suuri, ja siksi meillä on koko ajan rekrytointi käynnissä, haemme lisää hyviä ihmisiä. Osa työntekijöistä tulee Moskovaan vain tietyn sesongin ajaksi ja palaa sen jälkeen takaisin kotiseudulleen, vaikkapa sadonkorjuuseen.

Ihmiset haluavat töihin länsimaisiin yrityksiin.

Ihmisistä välitetään aidosti

Sjöberg on erittäin tyytyväinen työryhmäänsä, jossa kaikki tekevät kovasti töitä ja työpäivät ovat pitkiä.

– Työpäivä on keskimäärin pari tuntia pitempi kuin Suomessa, Sjöberg kertoo.

Venäjällä työpaikan hyvä henki koetaan erityisen tärkeäksi.

– Työpaikalla juhlitaan esimerkiksi aina työkaverien syntymäpäiviä. Päivänsankari tuo kakun, hänelle annetaan kukkia ja pidetään puheita. Ihmisestä välittäminen on siellä tärkeätä.

Jotakin venäläisestä työyhteisöstä kertoo sekin, että kun Sjöberg kaatui kuukausi sitten polkupyörällään, loukkasi kyynärpäänsä ja joutui leikkaukseen, konttorin väki ei häntä unohtanut.

– Konttorilta kävi paljon ihmisiä tervehtimässä minua sairaalassa. He toivat minulle ruokaa ja lukemista. Eikä sairaala ole edes keskustassa, vaan ihmisten piti matkustaa sinne kahdella bussilla. Venäjällä voikin tuntea, että toisesta välittäminen on aitoa.

Raha liikkuu Moskovassa

moskova1

Moskova on kansainvälisen kaupan, talouden ja politiikan keskus, jonne myös useiden venäläisyritysten pääkonttorit ovat sijoittuneet. Moskovan talous on yksi Euroopan kaupunkien suurimmista. Kaupungin alueella oli 2010 vähiten työttömiä Venäjällä (5,2 %). Hyvän henkilöstön, ja erityisesti hyvin englantia taitavan henkilöstön, saatavuus on haaste.

Vuonna 2009 keskimääräinen kuukausipalkka Venäjällä oli noin 440 euroa. Moskovassa ja Pietarissa palkat ovat huomattavasti korkeammat kuin muualla Venäjällä. Forbes-lehden mukaan vuonna 2008 kaupungissa asui enemmän miljardöörejä kuin missään muualla maailmassa. Moskova on kiireinen kaupunki, mutta aikaa liikeneuvotteluille kannattaa silti varata enemmän kuin Suomessa. Suhteet ratkaisevat kaupankäynnissä.

TEKSTI: KARI MARTIALA / KUVAT: MARKUS SJÖBERG, ISTOCK JA KARI MARTIALA