– Kaikessa meidän toiminnassamme ympäristöystävällisyys on erittäin tärkeää, Elina Jalonen huomauttaa.

Helpotusta arkeen

– Pesulapalveluiden tulevaisuus näyttää hyvin valoisalta. Tärkein syy siihen on se, että me suomalaisetkin olemme tottuneet käyttämään arkea helpottavia palveluja, SOL Pesulapalveluiden uusi toimitusjohtaja Elina Jalonen iloitsee.

Elina Jalonen kertoo, että SOL pesulamyymälöiden asiakkaat ovat hyvinkin erilaisia eri alueilla.

– Joissakin toimipisteissä käy paljon business-asiakkaita, toisaalla lapsiperheitä tai ikäihmisiä. Heitä kaikkia pyrimme palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla ja siksi olemme ottaneet käyttöön nyt myös toimipistekohtaiset räätälöidyt kampanjat valtakunnallisten tarjousten rinnalle.

Kanta-asiakkaiden Hymyklubiin liittymällä nämä tarjouksilla maustetut kampanjat saa omaan sähköpostiinsa.

– Saatamme muistuttaa esimerkiksi siitä, että nyt on juuri oikea aika tuoda talvitakki pesuun, ettei se jää suotta komeron takanurkkaan likaisena odottamaan syksyn viilenemistä. Minusta tämä on oikeasti arkea helpottavaa palvelua, kiireen keskellä näitä rutiineja ei tarvitse itse muistaa, se on kuin auton renkaiden vaihdon lähenemisestä kertova viesti.

 

Asiakkaiden toiveista

Asiakkaiden toiveita ja palautetta kuunnellaan herkällä korvalla.

– Hehän ovat parhaita asiantuntijoita kertomaan, minkälaisia palveluja tarvitsevat. Esimerkiksi kotinoutopalvelu Helsingin ydinkeskustan alueella syntyi asiakkaiden toiveista ja odotamme mielenkiinnolla, miten se lähtee toimimaan.
Toinen pääkaupunkiseudun pilotti syntyi yhteistyössä Vaatelainaamo Vaatepuun kanssa.

– Heidän kanssaan olemme tehneet yhteistyötä jo nelisen vuotta. Lainavaatteiden palautuksen sekä huollon voi jatkossa hoitaa kätevästi missä tahansa SOL Pesulassa Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten alueella.
Jalonen kertoo, että kumppaneita on muitakin ja myös vaatteiden kierrätys on tuonut pesuloille uusia asiakkaita.

Asiakkailla on mahdollisuus jättää käyttökelvottomat tekstiilit kierrätyslaatikkoon myymälöissämme.

– Tämä on kätevää eli samalla kun tuo pyykin pestäväksi pääsevät käyttökelvottomat tekstiilit kohti uutta elämää. Tietenkin meille voi myös tuoda kierrätettävät vaatteet, vaikkei sillä kertaa muuta asiaa pesulaan olisikaan.

 

Ympäristöystävällisyys on TOP

Elina toteaa hymyillen, että pesulapalveluiden käyttö on jo sinänsä ekoteko.

Kun tekstiili huolletaan oikein, sen käyttöikä pitenee.

– Meillä on myös korjauspalvelu ja esimerkiksi miesten pukuun tai pöytäliinaan voidaan laittaa suojakäsittely, joka suojaa tekstiiliä likaantumiselta sekä tahroilta ja samalla pesuvälit harvenevat.

– Meidän omassa toiminnassamme ympäristöystävällisyys on erittäin
tärkeää ja nuoret kuluttajat myös kysyvät toimintatavoistamme.

Kaikissa SOL Pesulamyymälöissä käytetään pesukoneissa ympäristöystävällisiä aineita, jotka ovat tekstiileille hellävaraisia ja säilyttävät värit kirkkaina, mutta puhdistavat hyvin.

– Olemme tehneet paljon ympäristöasioihin liittyvää kehitystyötä laitteiden maahantuojan kanssa ja se on mahdollistanut siirtymisen ympäristöystävällisempään liuotteeseen myös kemiallisessa pesussa.

Myös pakkausmateriaaleja on uudistettu ja uudistetaan koko ajan.

– Olemme panostaneet tosissamme muovin käytön vähentämiseen ja vuoden alusta otetaan käyttöön esimerkiksi uudet kestokäyttöiset liinavaate- ja pukupussit.

Pesula-alan ammattilainen Suvi Vaara palveli marraskuussa Eastonissa.

Oman henkilökunnan sitoutumisesta ympäristöarvoihin kertoo se, että parannusideoita tulee omasta talosta.

– Pesula-alan ammattilaisemme keksivät esimerkiksi, että kemiallisen pesun jälkeen koneen jäähdyttämiseen käytettävä puhdas vesi, joka ei ole koskaan tekemisissä pyykkien eikä pesuaineiden kanssa, voidaan ottaa talteen ja käyttää uudelleen vesipesussa. Näin säästetään sekä vettä että veden lämmittämiseen kuluvaa energiaa, koska vesi on jo valmiiksi lämmennyt 40–60-asteiseksi.

 

Kansainvälisen tason osaamista

Elina toteaa olevansa hyvin ylpeä pesulamyymälöiden henkilökunnan osaamisesta.

– He kyllä tuntevat materiaalit, joskus jopa paremmin kuin vaatteiden valmistaja, joka on saattanut laittaa virheellisen pesuohjeen tuotteeseen. Monilla on suoritettuna jokin tekstiilialan tutkinto jo tullessaan meille. Sen lisäksi he saavat meidän oman koulutuksemme.

Yhteistyötä tehdään alan op­pi­laitok­sien kanssa ja sitä kautta saadaan uusia hyviä työntekijöitä taloon.

– Monet huomaavat tullessaan meille oppilaitosharjoitteluun, että tämä työ on monipuolista ja mielenkiintoista ja haluavat jatkaa.

– Omat kouluttajamme ovat alansa huippuja. Esimerkiksi kouluttajamme Raisa Örn edustaa Suomea maailmanlaajuisessa pesula-alan 15 hengen työryhmässä. Työryhmän tavoitteena on, että uudet yhteneväiset tekstiilien hoito-ohjeet otetaan käyttöön kaikkialla maailmassa.

 

Yrityksiä palvellaan valtakunnallisesti

– Meillä on koko Suomen kattava pesulaverkosto ja useita valtakunnallisia sopimusasiakkaita ja panostamme koko ajan vahvasti tähän yrityspesulatoimintaan.

Helsingin Konalassa sijaitseva Aurinkopesula on kuin suuri pesulatehdas.

– Siellä palveluvalikoimaan kuuluvat normaalien pesu- ja jälkikäsittelyjen lisäksi esimerkiksi palopyykki, erilaiset suoja- ja palokäsittelyt, desinfiointi, hajunpoisto ja korjauspalvelut. Sopimukset räätälöidään asiakaskohtaisesti ja toimitusajat määräytyvät asiakkaan tarpeen mukaan.

Asiakkaina on muun muassa terveyskeskuksia, apteekkeja, hammashoitoloita, lääkärikeskuksia, ravintoloita, rakennusliikkeitä sekä päiväkoteja ja kouluja.

– Esimerkiksi Espoon ja Helsingin kaupungin sosiaalitoimen asiakkuudet ovat varsin isoja.

UUDET PESULAT

Syksyn aikana on avautunut kaikkiaan kuusi uutta pesulamyymälää Lahteen, Lappeenrantaan, Järvenpäähän, ja Helsingissä kauppakeskus REDIin ja Eastoniin.

Etsi lähin pesula

 

Ihmisen mielen arvoitus

Kotitalousalan maisteri Elina Jalonen on ollut SOLin palveluksessa erilaisissa esimiestehtävissä jo vuodesta 1990.

– Välillä tosin piipahdin kolme vuotta yrittäjänä ja nyt olen sitten takaisin täällä. Tulin ensin töihin siivous- ja toimitilapalveluiden puolelle ja siirryin sieltä pesulapalveluihin.
Elina kertoo, että häntä on aina kiinnostanut ihmisen mieleen, motivaatioon ja johtamiseen liittyvät asiat.

– Olen suorittanut esimerkiksi amerikkalaisen psykologian professori Steven Reissin motivaatioteoriaan liittyvän valmentajapätevyyden. Se avasi uusia näkökulmia. Hän löytää meille kaikille yhteisiä motivaatiotekijöitä kaikkiaan 16, mutta kunkin kohdalla niiden järjestys on niin yksilöllinen, että voidaan melkein puhua sormenjäljistä. Siihen, miten kutakin motivoidaan, ei ole olemassa yhtä viisasten kiveä.

Työn ohella hoituivat myös taideterapeutin opinnot muutama vuosi sitten.

– En todellakaan osaa piirtää, mutta väreillä läträäminen on rentouttaa ja se antaa uutta näkökulmaa asioihin. Nämä ovat sellaisia ennaltaehkäiseviä työkaluja, joita tässä vauhdilla muuttuvassa maailmassa varmasti tarvitaan.

Tuoreen johtajan vapaa-aikaan kuuluu edelleen uusien asioiden opiskelu, liikkuminen ja lukeminen.

– Myönnän, että harvoin tulee tartuttua romaaniin. Enemmän kirjastoon kertyy tavalla tai toisella työhön kiinteästi liittyviä kirjoja. Toki silloin kun lähden luontoon liikkumaan tai Lappiin vaeltamaan, mikä on myös lempipuuhaani, jätän kirjat suosiolla kotiin.

Teksti ja kuvat: Vaula Aunola