
Kehitytään yhdessä
Lean-filosofiaan perustuvaa Kerralla oikein -malli toimii hyvin erilaisissa kohteissa.
Esimerkiksi viime vuonna teimme satoja Lean-konsultointeja, joiden avulla saavutimme konkreettisia, suuriakin säästöjä asiakkaillemme, kehityspäällikkö Harri Emaus kertoo tyytyväisenä.
Kerralla oikein -malli saattaa paljastaa puutteita esimerkiksi työvälineissä tai niiden sijainnissa.
– Toteutamme hankkeet yhteistyössä asiakkaidemme kanssa ja olemme myös konsultoineet asiakkaitamme heidän omien prosessien kehittämisessä.
Alun perin Toyotan tehtailta liikkeelle lähtenyt Lean-filosofia perustuu siihen, että toiminta tulee tehokkaammaksi, kun tuotantoprosessista poistetaan kaikki hukka. Tavoitteena on parantaa asiakkaan kokemaa arvoa.
– Kun esimerkiksi suunnittelemme huolellisesti työpäivän aikana käytettävät aikataulut, reitit, työvälineiden sijainnin ja tarvittavat kuljetuksen apuvälineet niin pääsemme eroon turhista askeleista ja odottelusta. Kohteiden työntekijät osallistuvat tähän kehitystyöhön, mikä on tärkeää, koska juuri he ovat työnsä parhaita asiantuntijoita.
Kiire helpottaa
– Pitää pohtia toimintojen syitä eikä sitä, kuka teki tai kenen olisi ehkä pitänyt tehdä jokin asia toisin.
Kerralla oikein -malli saattaa paljastaa puutteita esimerkiksi työvälineissä tai niiden sijainnissa, ja asia voidaan siis korjata hyvin helposti kuntoon.
Työntekijöiltä on saatu positiivista palautetta. Emaus toteaa, että palvelualoilla yleinen ongelma on työntekijöiden huoli siitä, ehtiikö työpäivän aikana tekemään kaiken sen, mitä pitäisi.
– Nyt tämä stressi poistuu, kun työtehtävät ovat tarkasti ja realistisesti mitoitettuja. Heille jää siis enemmän aikaa keskittyä asiakkaidemme kannalta oleellisiin tehtäviin ja laatu paranee.
Teksti: Vaula Aunola // Kuva: Antero Aaltonen