
Luottamus on kaiken perusta
Luottamuksen tunne on olennainen osa hyvää elämää ja työntekoa. Luottamus on uskoa toisen aitoon rehellisyyteen ja uskoa siihen, että pyrimme vilpittömästi kohti niitä tavoitteita, joita olemme yhdessä määritelleet. Luottamuksen avulla rakennamme merkityksellistä asiakaskokemusta sekä avitamme kollegojamme viihtymään työssään ja tavoittelemaan entistäkin parempia työsuorituksia.
Luottamus on tärkeä osa sosiaalista pääomaa. Se on turvallisuuden tunnetta, oikeudenmukaista ja tasa-arvoista kohtelua. Toivon, että jokainen SOLilainen voi luottaa toisiinsa, osoittaa arvostusta, avoimuutta ja tasavertaista yhteisöllisyyttä. Näin luomme pohjaa merkitykselliselle työlle, joka heijastaa positiivisesti asiakastyytyväisyyteen ja palvelun laatuun.
Toivon, että jokainen SOLilainen voi luottaa toisiinsa, osoittaa arvostusta, avoimuutta ja tasavertaista yhteisöllisyyttä.
Luottamuksella on suora yhteys kilpailukykyyn ja tuottavuuteen. Tuottamiamme palveluiden laatua ja tuottavuutta mitataan monin tavoin. Asiakastyytyväisyysmittaukset, laadunvarmistukset ja järjestelmät ovat omiaan luomassa asiakkaan luottamusta.
Toisaalta asiakastyössä onnistuminen on usein kiinni tunteesta eli ”fiiliksestä”, jossa luottamus on merkittävä osa asiakkaan palvelukokemusta. Menestyminen mitattavissa asioissa sekä asiakkaan ”fiilis” muodostavat yhdessä palvelukokemuksen sekä tunteen siitä, olemmeko onnistuneet työssämme.
SOLISTIsta voi tällä kertaa lukea muun muassa elintarvikesiivoukseen sekä terveydenhuoltoon liittyvistä palveluistamme – ja siitä, kuinka olemme asiakastyössämme onnistuneet. Näillä toimialoilla asiakkaamme lunastaa omien asiakkaidensa luottamusta tuottamamme palvelun avulla.
Elintarviketeollisuudessa asiakkaamme lunastaa omien asiakkaidensa luottamusta tuottamamme palvelun avulla.
Luottamus kasvaa ja rakentuu ajan kanssa. Joskus luottamuksen rakentaminen kestää kauan, varsinkin silloin, jos kumppanuksilla ei ole aiempaa kokemusta toisistaan. Tästä hyvä esimerkki on 15 vuoden takaa Moskovasta, jossa käynnistimme SOLin Venäjän liiketoimintoja. Ensimmäiset vuodet olivat haastavia, eikä vähiten siksi, että SOL ei ollut paikallisilla markkinoilla tunnettu eikä siitä syystä tarpeeksi luotettava toimija. Monen työntäyteisen vuoden jälkeen menestymme Venäjällä hyvin ja olemme haluttava kumppani monille kansainvälisille yrityksille. Mielestäni onnistuminen on vaatinut luottamusta SOLia kohtaan. Toki meitä on avittanut myös se, että suomalaisia pidetään yleisesti luotettavina ja vastuullisina. Luotettavan toimijan maineen rakentamiseen meni Venäjällä pitkään, mutta se työ kannatti. Sama luottamuksen rakennusprojekti on jatkuvasti käynnissä muissakin liiketoiminnoissamme ja kaikkialla, missä toimimme.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan luottamuksessa on loppujen lopuksi kysymys siitä, että pidämme kiinni siitä, mitä olemme luvanneet. Pyritään muistamaan se kiireisenkin arjen keskellä ja vahvistetaan luottamusta kukin omalta osaltamme.
Luottavaisin mielin yhdessä kohti loppuvuotta!