Arki ratkaisee

Olen useasti vuosien varrella pohtinut, miksi SOL menestyy ja kasvaa monilla eri tavoilla jatkuvasti.

Sain yksinkertaisen ja selkeän vastauksen kuunnellessani erään palvelujohtajamme tutkintotyön esitystä jokin aika sitten. Kyseisessä tutkimuksessa oli haastateltu muutamaa pitkäaikaista asiakastamme koettaen löytää syitä siihen, miksi asiakassuhteet jatkuvat vuodesta toiseen siten, että molemmat osapuolet kokevat olevansa erittäin tyytyväisiä. Syitä oli löydetty paljon, mutta asia oli kiteytetty yksinkertaisesti – arki ratkaisee!

Arjessa suhteemme laatu ratkaistaan, oli kyse sitten asiakas-, ystävyys-, parisuhde- tai mikä tahansa ihmisten välinen suhde. Ei ole olemassa suhdetta asiakkaan ja SOLin välillä tai esimiehen ja johdettavan välillä, vaan aina näiden asioiden takana ovat persoonat – ihmiset.

Hyvän palvelun lopputulos on hyvä fiilis, joka on tärkeää myös työyhteisön sisällä.

Erinomaisen asiakassuhteen sekä kollegojen välisen suhteen takaa ennen kaikkea oikeanlainen asenne. Se on sitä, että ollaan valmiita tinkimättömästi tekemään töitä suhteen ylläpitämiseksi ja edelleen kehittämiseksi. Tehdään sovitut asiat ja ennen kaikkea kuunnellaan – ollaan läsnä! Aistitaan, mikä suhteen toiselle osapuolelle on tärkeää. Tämä tieto, joka näin saadaan selville pitää myös näkyä tekemisessämme. Ei vain luulla ja suuna päätä paahdeta eteenpäin aistimatta asiakkaan, kumppanin tai kollegan fiiliksiä. Esimerkiksi nyt, kun suunnittelemme ensi vuoden töitämme, on tärkeää ottaa huomioon tulevat tehtävät myös yksilötasolla. Jokin, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle, ja sen pitää myös näkyä työssämme.

Hyvän palvelun lopputulos on hyvä fiilis, joka on tärkeää myös työyhteisön sisällä. Luottamus, joka on hyvän yhteistyön edellytys, ansaitaan arjen teoilla. Usein pelkkä hymy tai vain silmiin katsominen viestivät läsnäoloa ja välittämistä.
Olen tätä kirjoittaessani toiminut uudessa tehtävässäni muutaman viikon. Toivottavasti ehdin tavata myös juuri sinut jo lähitulevaisuudessa. Tarkoitukseni on nähdä ja kuulla paljon. Koen sen ehdottomana edellytyksenä voidakseni tehdä työni erinomaisesti. Haluan kuulla mielipiteesi siitä, miten SOL voi kehittyä vielä paremmaksi asiakkaiden kumppaniksi sekä työnantajaksi.

Arki ratkaisee ja haastankin kaikki Solistin lukijat tavoittelemaan yhä parempaa arkea ja yhteistyötä kaikilla eri tasoilla! Kaikkihan on meistä itsestämme kiinni. Olkaa läsnä kaikissa kohtaamisissanne.

Aurinkoisin syysterveisin,

Juhapekka Joronen

Toimitusjohtaja SOL Palvelut Oy

Juhapekka Joronen Toimitusjohtaja, SOL Palvelut Oy