
Asukkaita auttaen
Petri Hänninen viihtyy työssään Tikkakosken kiinteistönhoitajana.
Teksti ja kuvat: Marianne Minkkinen
– Koskaan ei tiedä, mitä töitä tulee, sanoo SOL Kiinteistöpalveluiden kiinteistönhoitaja Petri Hänninen hymyssä suin. Hän on huoltanut Jyväskylän Tikkakosken kiinteistöjä noin 5 vuoden ajan ja kertoo, että jokainen päivä on erilainen.
Tehtävät vaihtelevat pihatöistä asukastiedotteiden jakamiseen, asukkaiden nimien vaihtamiseen oviin ja asukkaiden ilmoittamien vikojen korjaamiseen.
– Toisinaan ilmataan pattereita, jokin toinen päivä taas avataan tukkoon mennyttä lavuaaria. Päivästä noin puolet koostuu asiakaspalvelusta. Hänninen onkin tullut tutuksi alueen asukkaille ja kertoo, että he tervehtivät häntä, kun hän kulkee pihoilla. Asukkaat tulevat mielellään juttelemaan myös muista asioista kuin vikailmoituksista.
– Yksi asukas kysyi kerran, viitsisinkö heittää hänet kylälle. Tottakai heitin, palvelualalla kun ollaan, Hänninen kertoo pilke silmäkulmassaan.
SOL:n palveluesimies Ville Kolari kuvailee Hännisen työasennetta vanhan ajan talkkarin, eli talonmiehen, asenteeksi. Talonmiehet asuivat hoitamillaan kiinteistöillä, olivat aina asukkaiden käytettävissä ja tunsivat paikat kuin omat taskunsa.
– En voi kuin nostaa hattua Petrille, siinä on mies oikealla paikallaan. Hän selvittää asioita asukkaiden puolesta ja tuntee talot. Asukkailta ei ole tullut yhtään negatiivista palautetta, Kolari kertoo.
Hyvä työ palkitaan
Huoltoyhtiöiden tekemä työ on yleensä näkymätöntä. Silloin kun kaikki sujuu erinomaisesti, kukaan ei todennäköisesti kiinnitä asiaan huomiota, mutta jos työn laadussa on puutteita, siitä tulee herkästi sanomista. Kruunuasunnoilla hyvä työ palkitaan. SOL on yksi niistä yhtiöistä, joka on saanut vuodelta 2019 lisäpalkkion.
Kruunuasunnot maksaa vuosittain huoltoyhtiöiden palkan päälle yhden kuukauden huoltosopimusmaksua vastaavan summan, mikäli huoltoyhtiö on päässyt laatujärjestelmän pisteytyksessä yli 90 prosenttiin. Mikäli pisteytykset jäävät alle 75 prosenttiin, huoltoyhtiölle tulee sakkomaksu. Laatujärjestelmän pisteitä jaetaan Kruunuasuntojen tarkastuskierroksilla, joissa arvioidaan muun muassa talojen ja pihojen yleissiisteyttä ja tekniikan toimivuutta. Pisteytyksiin vaikuttavat myös asukkaiden antamat arvosanat vuosittaisissa asukastyytyväisyyskyselyissä ja muissa palautekyselyissä. Hännisen mielestä järjestelmä on hyvä.
– Näinhän se pitää olla, ehdottomasti. Se on hieno systeemi.



Teksti: Marianne Minkkinen, www.kruunuasunnot.fi