– Della Margan tiimi. Liikkeen omistaja Margaretha Aittokoski (takana vas.), vierellään SOLilainen Jenni Jauhiainen ja ”oikea käsi” Päivi Mitrunen. Edessä istuvat SOLilaiset Gina Myllymäki (vas) ja Marina Karhu.

Muodin huipulla

Huippumuotiliike Della Margan synty on kuin tuhkimotarina. Kansainvälisen glamourin asiantuntija Margaretha Aittokoski otti jälleen rohkean askelen ja vuokrasi SOLilta ammattitaitoiset myyjät myymäläänsä.

Vaikka meitä suomalaisia on vuosikymmenet vaivannut pukeutumisen kerettiläisyys, Helsingin keskustasta löytyy skandinavian ainoa Chanel Boutik Della Marga. Chanelin rinnalla liikkeestä myydään muidenkin huippumuotitalojen kuten Sonia Rykelin, Giorgio Armanin ja Valentinon vaatteita ja asusteita.

On hienoa, että pienyrittäjäkin voi nykyään ostaa henkilöstöpalveluja.

Vuosi sitten Della Margan omistaja Margaretha Aittokoski teki alalla uudenlaisen, rohkean päätöksen ja otti yhteyttä SOL Henkilöstöpalveluihin.

– Meidän kaikki myyjämme ovat nyt SOLilaisia ja olen todella tyytyväinen. SOL Henkilöstöpalveluiden palvelua voi kuvata vain termillä ”over well done”, palvelu ei ole vain hyvää vaan lämpimän henkilökohtaista ja asiakkaan parasta todella ajatellaan.

Aittokoski kertoo olleensa kyllästynyt henkilöstön palkkaamiseen liittyvän byrokratian ja säädösten lisääntymiseen ja muuttumiseen vuosien myötä.

– On hienoa, että pienyrittäjäkin voi nykyään ostaa henkilöstöpalveluja, aiemminhan ne olivat vain suurten liikkeiden etuoikeus.Tarjosimme silloin koko myyntihenkilöstöllemme mahdollisuuden siirtyä SOLin palvelukseen ja tilaisuuteen tartuttiin innostuneesti.

Samaan aikaan liikkeessä siirryttiin uusiin moderneihin järjestelmiin myös taloushallinnossa ja Aittokoski sai liikkeenhoitoon avuksi Päivi Mitrusen.

– Ennen tein kaiken yksin. Nyt työni on paljon helpompaa. Raportit kertovat minulle missä mennään ja voin keskittyä rauhassa myymiseen, ostamiseen ja liikkeen kehittämiseen.

Tuhkimotarina

Huippumuotiliike syntyi 32 vuotta sitten kuin sadussa. Silloin kiinteistönvälittäjänä toiminut Margaretha Aittokoski heräsi yöllä ja päätti perustaa vaateliikkeen.

– Ajattelin tuoda maahan erityisesti mustia vaatteita runsasmuotoisemmille naisille, niitä oli siihen aikaan Helsingistä vaikea saada.

– Chanelin klassikko syntyi vuonna 1924 ja on edelleen kaikkein halutuin laukku, Della Margan omistaja Margaretha Aittokoski kertoo. Kädessään hänellä on Boy Chanel, joka sai nimensä Coco Chanelin suuren rakkauden, Boy Capelin mukaan.

Muutaman viikon päästä hän ajoi Unioninkadulla ja huomasi Kultasepänliikkeessä loppuunmyynnin.

– Menin sisään liikkeeseen ja kysyin, onko tämä vielä myytävänä? Se oli ja jo samana päivänä menin vielä tuttuun pankkiin hakemaan lainaa ja kaupat tehtiin jo seuraavana päivänä. Aluksi tyhjän liikkeen hyllyt täyttyivät kiinalaisilla silkkiasuilla, eikä kukaan vielä tiennyt huippumuodin olevan tulossa. Aittokoski matkusti Pariisiin.

Se oli kuin kuningatar olisi avannut ovensa.

– Istuin Seinen rannalla kahvilassa, kun viereeni tuli luxemburgilainen pariskunta. Heillä oli oma putiikki ja he olivat tulleet muotimessuille niin kuin minäkin. Keskustelimme pitkään ja minä kiinnitin huomiota heidän vaatteisiinsa. Heillä oli yllään aivan ihanat, kevyet neulevaatteet. Sain tietää, että ne olivat Sonja Rykielin mallistosta.

– Kerroin liikkeestäni Helsingissä ja he lupasivat suositella minua Sonja Rykielille. En voinut uskoa sitä, sehän oli sama kuin kuningatar olisi avannut ovensa.

Kahden viikon odotuksen jälkeen posti toi kutsun neuvotteluihin Pariisiin ja sopimus syntyi. Seuraava edustus tuli Armaanilta.

– Siinäkin oli sattumaa mukana. Otin yhteyttä Milanoon ja kun menin sinne, en vielä tiennyt, että on olemassa eri talot valmisvaatteille ja huippumuodille. Ja satuin menemään suoraan huippumuodin pääpaikalle.

– Muotiliike Della Marga löytyy aivan Helsingin sydämestä, Esplanadin puiston päästä Ruotsalaisen teatterin kivijalasta.

– Viikon kuluttua sain vastauksen, jossa kerrottiin, ettei Skandinavia ollut vielä heitä kiinnostava markkina-alue. Puolen vuoden päästä sieltä kuitenkin tuli puhelu ja minut kutsuttiin Pariisiin. Nyt minulla on ollut Chanelin edustus jo 30 vuotta.

– Kaikki on syntynyt vähän hassusti kuin sattumalta, hän toteaa nauraen.

Taustalla löytyy kuitenkin erinomainen kielitaito ja työkokemusta monelta alalta. Ennen liikkeen perustamista Aittokoskelle oli ehtinyt kertyä työkokemusta kiinteistönvälittäjänä, kahvilan omistajana, lentoemäntänä, MTV:llä pr-emäntänä,Virpi Miettisen muotishown juontajana…

– Venäjänkielentaitoisena olen ollut jopa lentokoneen radistina. Alun perin valmistuin kirjanpitäjäksi, mutta myymistä minä rakastan. Ja olen niin utelias ja että ennemmin sanon kyllä kuin ei uusiin mielenkiintoisiin ehdotuksiin.

Taustatukea on tullut myös perheeltä.

– Ilman heitä en olisi pärjännyt.

Hyvän myyjän salaisuus

Aittokoski painottaa, että hyvän myyjän tunnistaa oikeasta asenteesta.

– Olen sanonut tytöille, että on aivan sama myytkö muttereita tai makkarapötköjä. Asiakas huomaa heti, onko myyjä työhönsä sitoutunut. Tuotteet pitää myös tuntea hyvin.

– Myyjät osallistuvat meidän koulutuksiimme ja meillä on myös käytössä Ever note -ohjelma, jolla välitämme myyjille uutta tuotetietoa ja muita ajankohtaisia asioita päivittäin. Ajan tasalla pysyminen on hyvin tärkeää.

Hyvän myyjän tunnistaa oikeasta asenteesta.

Della Margan asiakaskunta on kansainvälinen ja heitä halutaan palvella erinomaisesti eli myyjiltä vaaditaan myös hyvää kielitaitoa.

– Tällä hetkellä suurin osa asiakkaistamme on venäläisiä ja kiinalaisia.

Pariisi kutsuu

Kun Aittokoski lähtee ostosmatkalle Chanelille, on tiedossa kiireinen päivä Pariisissa. Kaikki maailman liikkeet tekevät tilauksensa kahden viikon aikana ja Pohjois-Euroopalle on varattuna tästä vain yksi päivä.

– Minulle määrätään tilauspäivä, ja sen aikana pitää valita kaikki. Mallit, värit ja koot pitää päättää nopeasti, siinä ei ole aikaa jäädä pitkään miettimään, ottaisinko tuon vai tuon, on vaan luotettava itseensä.

Kotimaassa on sitten vielä valittava uudet tuotteet peruuntuneiden tilalle.

– Toisinaan jotain tuotetta on tilattu niin paljon, ettei materiaalia ole riittävästi kaikkiin toimituksiin tai sitten jotakin mallia on tilattu niin vähän, ettei sitä valmisteta.

Kun uudet tavarat ovat saapuneet liikkeeseen, on edessä palkitseva hetki.

– On aina hieno tunne, kun on valinnut jotain upeaa myyntiin ja se löytää oikean omistajan.

➜ www.dellamarga.com

Tosi mahtava kokemus

SOLILAISELLA Jenni Jauhiaisella on takanaan alan opintoja Lontoossa ja hän lähtee jatkamaan niitä syksyllä.

– Olen erikoistumassa nimenomaan muodin markkinointiin.

Jenni on viihtynyt enemmän kuin hyvin Della Margassa.

– Tämä on ollut tosi mahtava kokemus. Täällä on niin paljon eri merkkejä myynnissä ja samalla pysyy koko ajan kärryillä siitä, mitä ensi syksynä tai talvena on tulossa ja keväästäkin tietää jo jotain. Minuun on myös luotettu ja olen saanut tehdä somistuksiakin itsenäisesti.

Kuvassa Jenni Jauhiainen ojentaa asiakkaalle MONCLERin malliston
uutuusjakkua sovitettavaksi.

TEKSTI JA KUVAT VAULA AUNOLA