Luomupinaattiletut paistetaan käsin. Ngyen Hoai Duc on Vietnamista Suomeen muuttanut insinööriopiskelija, joka aloitti kesällä työt SOLilla opintojen ohessa osa-aikaisena tekijänä. Hän vastaa keittiön musiikkihetkistä ja lauleskelee vietnamiksi lettuja paistaessaan.

“Meille on löytynyt hyviä tekijöitä”

Kruunu Herkun valmisruoat tehdään käsityönä. Vuokratyöntekijät ovat meillä aivan samassa asemassa kuin omatkin, Kruunu Herkun toimitusjohtaja Timo Marttinen sanoo.

Kruunu Herkun keittiössä Juvalla luotetaan käsityön voimaan.

– Keittiö on kaiken keskiössä ja teemme kotona tehdyn kaltaista valmisruokaa. Uskomme, että käsityönä tehdyssä ruoassa maku, rakenne ja ulkonäkö ovat parempia kuin tehdasvalmisteisissa, Kruunu Herkun toimitusjohtaja Timo Marttinen sanoo.

– SOLin kautta tulleiden henkilöiden määrä on kasvanut tämän vuoden aikana selvästi, Kruunu Herkun toimitusjohtaja Timo Marttinen sanoo.

 

Kruunu Herkussa kunnioitetaan aitoja ja tuoreita raaka-aineita. Juurekset, vihannekset, liha, maito ja muut raaka-aineet säilyttävät ominaispiirteensä. Keittiössä pyritään käyttämään parhaita kotimaisia tuottajia ja raaka-aineet hankitaan mahdollisimman läheltä.

Yritys on Suomen ensimmäinen luomuvalmisruokien valmistaja ja nykyisin luomuruokien osuus yrityksen liikevaihdosta on 10 prosenttia. Osuus kasvaa esimerkiksi joulusesongin aikana, sillä monet kuluttajat haluavat jouluvalmislaatikkonsa luomuna.

– Luomuruoan määrään vaikuttaa raaka-aineiden saatavuus: maitoa ja kananmunia saa helposti, mutta joitakin luomuraaka-aineita on vaikeampaa saada.

Villikalaa haluttaisiin enemmänkin

Kala kiinnostaa asiakkaita ja mahdollisuuksien mukaan Kruunu Herkussa hyödynnetään myös suomalaista villikalaa. Marttisen mukaan villikalan, vaikka särjen tai lahnan, osuus Villikala-tuotteessa pitää olla yli 50 prosenttia.

SOLin toiminta on avointa, rehellistä ja välitöntä.

– Villikala kiinnostaa asiakkaita, mutta ongelmana on saatavuus. Asiakkaat suunnittelevat ruokalistansa pitkälle eteenpäin ja he odottavat, että tuotteita on saatavana koko sen jakson ajan.

Arja Melto pakkaa lähetystä. Hän oli ensimmäinen SOLilainen työntekijä Kruunu Herkussa.

Sesonkien ruoat ovat Kruunu Herkun keittiössä tärkeässä roolissa. Perinteiset juhlasesongit, kuten joulu ja pääsiäinen sekä kesä ovat kiireistä aikaa.

– Kesä–heinäkuussa järjestetään paljon suuria tapahtumia, joita me muonitamme; urheilutapahtumia, festivaaleja ja erilaisia leirejä.

SOLilaisia Kruunu Herkussa. Vasemmalta keittiötyöntekijät Joona Pehkonen, Kirsi Roikonen, Esa Kääriäinen, palvelupäällikkö Minna Kunnari ja keittiötyöntekijät Arja Melto, Bahrain Khdir Sarkawt, Say Rey Khu Hteh ja Nguyen Hoai Duc.

 

 

Kausivaihteluiden ehdoilla mennään

Kruunu Herkun palveluksessa on kuusikymmentä henkilöä, joiden lisäksi sesonkityövoimaa työskentelee keittiössä noin parikymmentä henkeä. Henkilökunnasta vuokratyöntekijöiden osuus on noin kaksi kolmasosaa.

Esa Kääriäinen on uusin sesonkityöntekijä Juvalla.

– Meillä vuokratyöntekijät ovat aivan samassa asemassa kuin omat työntekijämme. He tekevät täydet työtunnit, eli he eivät ole osa-aikaisia työntekijöitä. Heidän velvollisuutensa ja oikeutensa ovat myös samat kuin omilla tekijöillämme. Tämä nykyinen toimintamallimme on ollut käytössä kuusi vuotta ja pisimmät vuokratyösuhteet ovat jatkuneet aina sieltä saakka.

– Jouluapulaisia tarvitaan aina muutamia viikkoja ja kesäapulaisia on työssä touko–elokuun ajan.

Marttisen mukaan uusien työntekijöiden löytäminen on haaste.

– Meidän yhteistyökumppanimme ovat onnistuneet siinä kuitenkin hyvin. Juvan ympäristökunnista on löytynyt työntekijöitä, jotka sopivat meille ja jotka haluavat tulla meille töihin.

Meille on löytynyt hyviä tekijöitä.

SOL aloitti Kruunu Herkussa siivouksen osalta jo 2010 kun uusi keittiö käynnistyi Juvalla.

– Nelisen vuotta sitten sen rinnalle tulivat keittiötyöt ja SOLin kautta tulleiden henkilöiden määrä on kasvanut tämän vuoden aikana selvästi. SOL on löytänyt juuri meille sopia työntekijöitä. Olemme vuosien aikana SOLin kanssa tutustuneet toisiimme ja nyt he tietävät minkälaisia ihmisiä me tarvitsemme. Näenkin yhteistyön tulevaisuuden varsin valoisana, Marttinen sanoo.
SOLin toimintamalli on osoittautunut hänen mielestään hyväksi.

– SOLin toiminta on ollut avointa, rehellistä ja välitöntä. Arvostan sitä, että yhteyshenkilöiden kanssa työskentely on helppoa ja joustavaa, ja vältämme kaikkea turhaa byrokratiaa.

Täällä on aina kiva käydä

– On hienoa seurata ammattilaisia työssään. Rekrytointi tänne on mukavaa, kun tietää, että hakijoilla on mahdollisuus päästä vakituiseen työhön. Yhteydenpito asiakkaan kanssa on mutkatonta ja nopeaa, vaikka asiakkuutta hoidetaankin kauempaa. Heillä on toimipaikka Espoossa ja itse ajan tänne Jyväskylästä, SOL Henkilöstöpalveluiden palvelupäällikkö Minna Kunnari kertoo.

Teksti: Kari Martiala // Jami Ivanoff