Hitsaaja Dimitrii Iulygin muutti pysyvästi Suomeen

Hitsaaja Dmitrii Iulygin muutti pysyvästi Suomeen

SOL Henkilöstöpalvelut on luonut ainutlaatuisen toimintatavan, joka yhdistää ulkomaalaisen työntekijän ja yrityksen molempia hyödyttävään työsuhteeseen pidemmäksi aikaa. Palvelun avulla on saatu jo yli 50 ammattihitsaajaa Venäjältä. Yksi SOLin avulla Suomeen pysyvästi muuttanut hitsaaja on Dmitrii Iulygin.

Suomessa vellovaa työvoimapulaa paikataan usein henkilövuokrausfirmojen kautta saatavalla ulkomaisella työvoimalla. SOLissa huomattiin, että tilanne helpottuu näin usein vain väliaikaisesti, ja siksi asia haluttiin ratkoa SOLissa molempien osapuolien kannalta paremmin.

– Pyrimme luomaan toimintatavan, joka yhdistää ulkomaalaisen työntekijän ja yrityksen molempia hyödyttävään työsuhteeseen pidemmäksi aikaa. Yritykset saavat tästä monia etuja: henkilöstön vaihtuvuus on vähäisempää ja perehdytystarve sekä mahdolliset laatuongelmat vähenevät. Työntekijälle ratkaisumme taas antaa pysyvyyttä ja hyvän tukiverkoston uudessa maassa ja kulttuurissa, kertoo SOL Henkilöstöpalveluiden toimitusjohtaja Juhana Olkkola.

Maahanmuuttaja tulee osaksi SOLin henkilökuntaa

Halu työskennellä Suomessa tai hyvä ammattitaitokaan eivät aina riitä, jos osaajalla nousee tie pystyyn jo viranomaiskäsittelyssä. Kielitaidottomalle lupaviidakko voi tuntua ylitsepääsemättömältä, etenkin, jos on tulossa Suomeen EU:n ulkopuolisesta maasta. Olkkolan mukaan SOLin palvelu perustuu siihen, että niitä, jotka ovat halukkaita tekemään Suomessa töitä pitkään, autetaan toteuttamaan se myös käytännössä.

SOL ei siis jätä ketään kamppailemaan yksin maahanmuuttoon liittyvien haasteiden kanssa, vaan on mukana työlupien, rekisteröinnin, vero- ja KELA-korttien sekä pankkitilien hoitamisessa. Työntekijät ohjataan Olkkolan mukaan mahdollisimman nopeasti myös opiskelemaan suomen kieltä.

– Me hankimme esimerkiksi asunnon, kalustamme sen sekä autamme perheen yhdistämisessä ja tarjoamme puolisolle haluttaessa työpaikan konsernistamme. Me emme myöskään käytä lainkaan välikäsiä. Työntekijä tulee osaksi SOLin henkilökuntaa ja toiminta on arvojemme mukaisesti kaikin puolin vastuullista, Olkkola kertoo.

Olkkolan mukaan on erittäin tärkeää, että työntekijä solmii työsopimuksen nimenomaan SOLin kanssa.
– Meille on kunnia-asia, että noudatamme suomalaista lainsäädäntöä ja työehtosopimuksia. Silloin työntekijä voi luottaa siihen, että saa kaikki hänelle kuuluvat samat edut kuin suomalaiset kollegansa. Suomalaisena perheyrityksenä meille on myös tärkeää, että verot maksetaan Suomeen, kertoo Olkkola.

Yli 50 ammattihitsaajaa Venäjältä

SOL on saanut konseptoidun palvelun avulla Suomeen viimeisen vuoden aikana yli 50 ammattihitsaajaa Venäjältä, ja tahti vaan kiihtyy:
– Pystymme toimittamaan nopeasti osaajia yritysten tarpeisiin, sillä meillä on jo työluvan saaneita osaajia valmiina saapumaan Suomeen, lupaa Olkkola. Kyseisten osaajien taustat on selvitetty ja esimerkiksi hitsausosaaminen on testattu monipuolisesti ja dokumentoidusti. Testien vaativuudesta jotain kertoo se, että enemmistö testatuista ei läpäise hitsaustestejä.

Hitsaajista on ollut Suomessa pulaa, sillä heitä tarvitaan muun muassa telakoilla, konepajoilla, teollisuuden prosesseissa ja rakennuksilla eli aloilla, joilla on pysyvää kysyntää huomioiden erityisesti nykyisen henkilöstön eläköityminen ja nuorison halukkuus opiskella kyseiseen ammattiin..
– Kyseessä on erittäin vahva käsityöammatti, jossa vaaditaan erikoisosaamista. Kotimaasta ei löydy riittävästi koulutettua työvoimaa tällaisiin työtehtäviin, kertoo Olkkola.

”SOL ratkaisi työpaikan saamiseen liittyvät haasteeni”

Venäläinen Dmitrii Iulygin työllistyi Pohjois-Pohjanmaalle Iihin hitsaajaksi SOLin avustuksella. Iulygin työskenteli Suomessa puolisentoista vuotta venäläisen työvoimavälittäjän lähettämänä, kunnes ymmärsi, ettei kyseinen yritys kykene antamaan hänelle riittäviä eväitä ammatilliseen kasvuun, oleskeluluvasta puhumattakaan.
– Kuulin SOLista tuttaviltani ja otin itse yhteyttä SOL Henkilöstöpalveluihin. Se oli minun kannaltani erinomainen ja ratkaiseva päätös, koska SOL ratkaisi käytännössä kaikki työpaikan saamiseen liittyvät haasteeni, Iulygin sanoo.

Perehdytys omalla äidinkielellä

SOLin avustamana Iulygin sai hankittua koulutukseensa sopivan työpaikan lisäksi suomalaisen henkilötunnuksen, verokortin, henkilökortin ja KELA-kortin. Myös muutto uudelle asuinpaikkakunnalle hoitui Iulyginin mukaan SOLin avustamana.
–  Sain myös matkalla tärkeää tietoa Suomesta, sen kulttuurista, historiasta ja toimintatavoista. Ensimmäisenä työpäivänä äidinkieltäni puhuva SOLin edustaja oli mukana perehdyttämässä minua työtehtäviin, mistä johtuen sain todella hyvän ja kattavan perehdytyksen, Iulygin kertoo.

Iulygin on viihtynyt sekä Iissä että SOLissa.
– Työssäni arvostan SOLin luotettavuutta ja hyvää organisointitapaa. Koen, että minusta pidetään SOLissa huolta ja tunnen kaikin puolin olevani Suomen yhteiskunnan jäsen. Pidän paljon Suomesta ja suomalaisista, täällä on erittäin miellyttävää asua ja ihmiset ovat suoria ja hyväntahtoisia.

Muille työn perässä Suomeen saapuville Iulygin haluaa lähettää terveiset:
– Varsinkin omille maanmiehilleni haluan muistuttaa, että me olemme Suomessa vieraina ja meidän on kunnioitettava paikallisia tapoja. Suomalaisten luottamus on ensin ansaittava.

Motivoituneita ja pysyviä osaajia työvoimapula-aloille

Henkilöstöpalvelut on yksi Suomen nopeimmin kasvavista markkinoista, jossa SOLilla on Suomessa merkittävä osuus. Olkkolan mukaan Covid-19-pandemia ei toistaiseksi ole vaikuttanut SOLin kykyyn tuoda osaavia tekijöitä Suomeen. Vallitseva maailman tilanne ja julkinen keskustelu ovat kuitenkin omalta osaltaan vaikuttaneet siihen, että ulkomaisen työvoiman tuonnin rajoittamista on harkittu lainsäädännöllä.

– SOL toimii vastuullisesti, suomalaisten lakien mukaan, ja sitoutuu rekrytointiprosessissaan löytämään motivoituneita ja pysyviä osaajia työvoimapula-aloille Suomeen. Uusi toimintatapamme, jossa hankitaan Venäjältä tai muista IVY-maista pysyvää työvoimaa suomaisyritysten käyttöön, on jälleen yksi askel eteenpäin vahvalla kasvu-urallamme, joka perustuu vahvaan haluumme auttaa asiakkaitamme menestymään, Olkkola toteaa.

Lue Dimitriin uratarina >>