– Aurinkovoimalamme ei ole vain hälytyskeskus vaan kaikkien asiakkaidemme käytössä ympäri vuorokauden, SOLin asiakkuus- ja kehitysjohtaja Lauri Leppä (vas.) ja palveluesimies Pasi Perkiömäki kertovat.

Kameravalvonta lisää vartijan työn mielekkyyttä

Kameravalvonnan ansiosta vartija on paikalla kohteessa silloin, kun vartijaa tarvitaan. Turhat hälytykset voidaan useimmiten tunnistaa kohteessa käymättä.

Kameravalvonta yleistyy korvaamaan perinteistä piirivartiointia.

– Asiakas saa samalla hinnalla vähintään yhtä hyvän palvelun. Usein syntyy myös kustannussäästöä, SOLin Aurinkovoimalan palveluesimies Pasi Perkiömäki sanoo.

Aurinkovoimala on SOLin Hämeenlinnassa sijaitseva palvelukeskus, jonne kuva sadoista ympäri maata sijaitsevista valvontakohteista välittyy. Kameravalvonta muuttaa vartioinnin toimintatapaa ja Perkiömäen mukaan vartijan työn mielekkyys lisääntyy.

– Vartijoiden koulutus keskittyy siihen, että ollaan rikosten kanssa tekemisissä, siis koviin tilanteisiin. Välillä sellaisia tilanteita on niin vähän, että varuillaan olon herpaantuminen voi olla riski. Kun kohteeseen mennään kameravalvonnan kautta saadun tiedon perusteella, tiedetään jo sinne mentäessä, että vartijaa tarvitaan.

Kamerat valvovat paikan päällä koko ajan.

Turhat hälytyskäynnit tunnistetaan yleensä jo kameroiden välittämän tiedon perusteella.

– Esimerkiksi toimistorakennuksissa, joissa on paljon eri aikaan liikkuvia ihmisiä, hälytykset eivät yleensä johdu laiteviasta vaan väärästä käytöstä. Kameran avulla voidaan havaita, kenestä liikkujasta on kyse, eikä vartijaa tarvitsekaan lähettää.

Järjestelmä ei ole altis toimintahäiriöille, sillä esimerkiksi ulkokamerat ovat säänkestävissä lämmitetyissä koteloissa. Haavoittuvin kohta on tiedonsiirto, eli kuvan lähettäminen kohteesta valvomoon.

– Asiakkaan kanssa määritellään toimenpiteet sen varalta, että verkko ei toimi.

Kamerajärjestelmä rakennetaan aina asiakkaan tarpeisiin.

– Asiakkaan kanssa määritellään, mitä kameroilla halutaan nähdä; takapiha, ovien edustat tai esimerkiksi sisääntuloaula. Tavallisen toimistorakennuksen valvonnassa käytetään tyypillisesti 10-15 kameraa, joista osa on ulkotiloissa ja osa kohteessa sisällä.

– Kamera voi olla myös liikkeestä aktivoituva, jolloin kohteesta suodattuu valvomoon vain tarpeellinen tieto, Perkiömäki sanoo.

Hänen mukaansa kameravalvonnan tärkeä ominaisuus on kokoaikaisuus, mihin piirivartioinnilla ei koskaan päästä.

Jatkuvan valvonnan edut

Vartioinnin kokoaikaisuus on tärkeää myös Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:lle, jonka pysäköintitaloa ovat SOLin kameravalvonnassa.

– On epätodennäköistä, että jotakin tapahtuu juuri silloin, kun vartija on paikalla. Mutta kameralla havaitaan heti, jos joku ovi ei ole mennyt kiinni, ja vartija lähetetään paikalle, pysäköintiasiantuntija Jori Leppänen Hämeenlinnan Pysäköinnistä sanoo.

Heidän kohteessaan kameravalvonnasta on apua nimenomaan iltaisissa asiakaspalvelutilanteissa. Järjestelmän kautta havaitaan myös pysäköintitaloon skeittaamaan pyrkivät nuoret.

– Kuukausitasolla kamerajärjestelmä on tuonut kustannussäästöä, koska turhat vartijakäynnit ovat vähentyneet, Leppänen sanoo.

Teksti Juha Peltonen, kuva Mikaela Löfgren

Aurinkovoimala on paljon enemmän kuin hälytyskeskus

Hämeenlinnassa sijaitsevaan 24/7 palvelevaan Aurinkovoimalaan voivat ottaa yhteyttä kaikki SOLin asiakkaat oli kysymys sitten henkilöstö-, siivous, kiinteistö-, toimitila-, pesula- tai vartiointipalveluista.

– Noin vuosi sitten toimintansa aloittanut Aurinkovoimalamme ei ole todellakaan mikään perinteinen hälytyskeskus. Kertyneet kokemukset ovat olleet hyviä. Ympärivuorokautinen palvelu on selkeästi etu asiakkaillemme, SOLin asiakkuus- ja kehitysjohtaja Lauri Leppä sanoo.

Kaikkien asiakkaiden ajan tasaiset tiedot tallennetaan nyt tietokantoihin ja ovat siellä Aurinkovoimalan moniosaajien ja tarvittaessa muidenkin käytettävissä.

– Aurinkovoimalan työntekijät ovat perehtyneet kaikkiin palveluihimme ja lisäksi kaikilla heillä on tietenkin työssä tarvittava vartijan koulutus.

– Pystymme siis hyvinkin nopealla toimitusajalla reagoimaan asiakkaalta tulleisiin lisätyöpyyntöihin ja uusiin tilauksiin sekä ratkaisemaan muita yllättäviä tilanteita, puhuttiin sitten vesivahingosta kiinteistössä, sairaslomatuurauksesta tai laivan hyttiin unohtuneesta lompakosta.

Uusi toimintamalli vapauttaa myös asiakkaan yhteyshenkilön viettämään vapaata silloin, kun on sen aika.

– Tavoite on se, ettei ketään häiritä työasioilla vapaalla sairaslomasta puhumattakaan. Tämä lisää ehdottomasti työntekijöidemme työhyvinvointia ja antaa heille mahdollisuuden ladata akkujaan rauhassa, minkä uskon taas näkyvän erinomaisena palveluna sitten, kun arki koittaa.

Hämeenlinnan Pysäköinti Oy

SOL Turvallisuuspalvelut