Aurinkovoimala valvoo aina

SOL Aurinkovoimala on SOLin kaikkien asiakkaiden käytössä ympäri vuorokauden. Se yhdistää kaikkien eri toimialojen asiakaspalvelun sekä hälytys- ja etähallintapalvelut yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi.

SOL Aurinkovoimala auttaa palvelemaan asiakkaita entistä monipuolisemmin, nopeammin ja tarkkaan tietoon perustuen.

Näin voidaan saada aikaiseksi tehokkuutta ja säästöjä energiankulutuksessa.

– Hämeenlinnassa sijaitsevan Aurinkovoimalan nykyaikainen tekniikka mahdollistaa tehokkaiden ja nopeiden data- ja kuvayhteyksien vastaanottamisen kaikkialta Suomesta SOLin asiakkuus- ja kehitysjohtaja Lauri Leppä kertoo.

Aurinkovoimalan avajaisia vietettiin viime keväänä ja tilaisuutta oli juhlistamassa muun muassa Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala sekä SOL Palveluiden toimitusjohtaja Juhapekka Joronen.

Laajaa kokonaispalvelua

Aurinkovoimala on keskeinen osa SOLin laajaa palvelutarjoamaa.

– Asiakastutkimuksemme osoittavat, että asiakkaamme haluavat ostaa yhdeltä kumppanilta mahdollisimman laajan kokonaispalveluratkaisun ja pystymme sen nyt tarjoamaan, Leppä sanoo.

– Meillä on jo esimerkkejä, joissa vartiointipalvelun ja kiinteistönhuollon tehtäviä on voitu limittää, jolloin asiakas hyötyy siitä, että kaikkia tehtäviä hoitaa kohteen hyvin tunteva ihminen. Siirtymäaikojen lyhentymisestä syntyy osaltaan selvää säästöä. Toki työntekijän näkökulmastakin on miellyttävää, ettei kohde vaihdu niin usein.

Aurinkovoimalan päätehtävät ovat asiakaspyyntöjen ohjausta tukeva asiakaspalvelu sekä puhelimella että sähköpostitse, talotekniikan etävalvonta ja -käyttö, energiaseuranta tulosten analysointi toimenpide-ehdotuksineen, liikenteenohjaus etäkäytöllä, hälytysten vastaanotto ja välitys sekä kameravalvonta asiakaskohteissa.

– Etähallinnan ansiosta asiakas voi luottaa, että kiinteistön tekniikka toimii optimaalisesti ja kustannustehokkaasti ja sovittujen hälytyskeskuspalveluiden ansioista asiakas voi olla luottavaisin mielin.

– Aurinkovoimala päivystää öisin. Heillä on sama tekniikka käytössä kuin meilläkin, Hämeenlinnan Pysäköinnin toimitusjohtaja Jarmo Kulmala sanoo.

Hämeenlinnan Pysäköinnin asiakas saa palvelua yölläkin

SOL hoitaa yhtiön kiinteistövalvonnan, vartioinnin ja yöaikaisen asiakaspalvelun.

Lue artikkeli

Nopeaa reagointia

Aurinkovoimala on kaikkien SOLin asiakkaiden käytössä vuorokauden ympäri kotimaassa ja ehkä tulevaisuudessa myös kansainvälisesti.

– Asiakas saa vastauksen meiltä nopeasti puhelimitse tai sähköpostilla, tulevaisuudessa myös chatissa tai somessa, Lauri Leppä lupaa.

Aiemmin osa SOLin yli 200 palveluesimiehestä on vastannut itse kohteidensa yhteydenpidosta ja asiakaspalvelusta.

– Nyt asiakkaiden yhteydenotot on mahdollista ohjata suoraan Aurinkovoimalaan. Siellä on tuotannonohjausjärjestelmässä näkymä mistä selviää, kuka mihinkin kohteeseen on kiinnitetty. Apu saadaan tarvittaessa paikalle nopeasti, eikä asiakaspalvelu enää riipu esimiesten tavoitettavuudesta.

Leppä kertoo, että esimiesten aikaa on nyt siis pystytty ohjaamaan enemmän asiakastyöhön, mikä sekin merkitsee parempaa asiakaspalvelua.

– Jokaisesta asiakkaan yhteydenotosta jää lisäksi järjestelmään merkintä, jolloin tapahtumia voidaan arvioida myös jälkikäteen ja toimintaa tarvittaessa kehittää edelleen.

– Jos esimerkiksi siivoustyötä tekevä palveluvastaava havaitsee kohteessa yöllä vesivahingon, Aurinkovoimalan kautta voidaan mobilisoida apujoukkoja nopeasti paik alle. Halutessaan asiakas voi silti edelleen olla yhteydessä esimieheen hälytystilanteissakin.

– Kerran vuodessa SOL toimittaa myös parannusehdotuksen, jossa on otettu huomioon laitteiden elinkaari, Osekkin kiinteistökoordinaattori Esa Kemppainen kertoo.

Osekk tavoittelee etävalvonnalla energiansäästöä

Tuhannet opiskelijat käyttävät päivittäin Oulun seudun koulutuskuntayhtymän (Osekk) kiinteistöjä, joita on kaikkiaan 14 viidellä paikkakunnalla.

Lue koko artikkeli

Etävalvonta säästää

Etävalvonnan sekä -käytön etuina on vikojen ja puutteiden havaitseminen välittömästi sekä kiinteistöautomatiikan optimointi, jonka avulla asiakas voi saavuttaa pienilläkin toimenpiteillä tehokkuutta ja säästöjä esimerkiksi energiankulutuksessa.

– Näiden palvelujen osalta teemme tiivistä yhteistyötä EMC Talotekniikan kanssa.

Aurinkovoimala sijaitsee Hämeenlinnassa

Hämeenlinna valikoitui SOLin Aurinkovoimalan sijainniksi yritysoston kautta. Tilanne oli hyvä sikälikin, että osaavaa henkilöstöä oli tarjolla valtion lakkautettua hälytyskeskuksen kaupungista.

– Aurinkovoimalan henkilöstö on koulutettu käyttämään järjestelmiä kaikilla palvelusektoreillamme, myös vuokratyövoimaa tarjoava SOL Henkilöpalvelut on Aurinkovoimalassa mukana. Varsinaisella Aurinkovoimalan henkilökunnalla on lisäksi kaikilla myös vartijan status eli kaikkia järjestelmiä voidaan käyttää lain ja määräysten mukaan.

SOLin tarjoamilla laajoilla palveluratkaisuilla on vaikutusta myös alan työtehtäviin.
– Alan ammatit muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti. Perinteisten ammattinimikkeiden rajat liikkuvat ja uusiakin tulee, mikä on alan kehittymisen kannalta erittäin myönteinen asia, Lauri Leppä toteaa lopuksi.

Teksti: Juha Peltonen Kuvat: Mikaela Löfroth