Ilahduttaminen antaa paljon

”Ihminen tarvitsee ihmistä ollakseen ihminen”, runoili Tommy Tabermann paljon siteeratussa tekstissään. ”Toisen ilo on parasta ruokaa”, jatkuu runo. Ilahduttaminen ravitsee siis niin ilahduttajaa kuin ilahtujaa.

Yksikään ihminen ei elä umpiossa. Olemme vahvasti riippuvaisia toisistamme. Työyhteisössä tervehtiminen, kiitos ja hymy pitävät yllä positiivista ilmapiiriä. Ne kaikki tuottavat keskuuteemme päivittäin mikro­ilahtumisia – työntekijältä toiselle, esimieheltä alaiselle, työntekijältä asiakkaalle. Ja toisinpäin.

Pienestäkin ilonkärpäsestä saa tehdä härkäsen.

Ihmisellä on fyysisiä ja psykologisia perustarpeita. Psykologisiksi perustarpeiksi on määritelty muun muassa vapaaehtoisuus, kyvykkyys ja läheisyys. Ja tutkimuksista löytyy yhä enemmän todisteita sille, että hyväntekeminen tulisi myös lisätä listalle. Kun teemme hyvää, se myös tuntuu hyvältä.

Ilahduttaminen yksinkertaisimmillaan ei maksa mitään eikä vaadi paljoa aikaa. Asiakasta voi ilahduttaa monin tavoin, vaikka kuuntelemalla ja vaihtamalla muutaman ylimääräisen sanan arjen kiireen keskellä. Olemme saaneet kiittävää asiakaspalautetta hyvin erilaisista asiakaspalvelutilanteista, kiitokset niistä kaikille asianosaisille.

Hiljattain eräällä SOLilaisella olivat tuntosarvet esillä myös liikennevaloissa matkalla kohteesta toiseen. Hän pysäytti ratin takana elämänsä kriisitilannetta itkevän naisen ja kysyi, tarvitseeko hän apua. Nainen ei sitä tarvinnut, mutta ilahtui huomioimisesta niin paljon, että lähetti kiitokset meille.

Työpaikalla kiitosta ja hyvää palautetta ei voi antaa liikaa. Pienestäkin ilonkärpäsestä saa tehdä härkäsen. Eikä haittaa ollenkaan, vaikka kiitokset annetaan yleisön edessä. Kehujen antaminen helpottuu, kun arjen kommunikointi on jo entuudestaan sujuvaa.

Annetaan toisillemme lämpimiä sanoja ja tekoja – ilahdumme itsekin!

Peppi Kaira

Peppi Kaira on SOLin palveluyritysten emoyhtiö SOLEMO Oy:n ja SOL Pesulapalvelut Oy:n toimitusjohtaja.