SOL ja Kämp Group kampanjoivat muovittomuuden puolesta

01.02.2016

Hotelli Kämpissä kokeillaan tällä viikolla kestomateriaaleja hotellihuoneiden puhtaanapidossa muovin tilalla.

- Laskimme, että aiemmin käytetyistä muovisista jätesäkeistä tulisi noin 42 kilometriä pitkä jono, jos vuoden aikana käytetyt säkit laitettaisiin peräkkäin kaikista Kämp Groupin hotelleista, SOLin palvelupäällikkö Anna-Leena Ettala kertoo.

Loistohotellin huoneiden roska-astiat tyhjennetään nyt kestosäkkeihin, jotka ovat konepestäviä ja voidaan käyttää uudelleen. Ympäristöystävällinen kestosäkki on muovia parempi myös kestävyyden takia. - Jokin terävä esine saattoi rikkoa muovisäkin, mutta sitä ongelmaa ei ole kestosäkkien kanssa, SOLin palveluvastaavana Kämpissä työskentelevä Marianna Alastalon kertoo. Kestomateriaaleihin siirtyminen on sujunut helposti. - Hotellivieraiden kannalta muutos ei oikeastaan näy.

Hotelli Kämpissä kampanjaviikko on haastanut miettimään muovin vähentämistä muissakin tuoteratkaisuissa. Hotellissa pyritään kiinnittämään huomiota muun muassa tavarantoimittajien pakkausratkaisuihin. - Hotellille on myönnetty kansainvälinen Green Key -ympäristösertifikaatti. Hotellihuoneiden roska-astioiden muovipusseista Kämpissä on luovuttu jo aiemmin, Kämp Groupin Housekeeping Manager Milla Laine kertoo.

Kokeilusta käytännöksi

Muoviton vaihtoehto -kampanja on osa Euroopan jätteen vähentämisen viikkoa 21.-29.11. SOLin haastamina mukana on kymmeniä yrityksiä ja muita organisaatioita ympäri Suomea. Joukossa on tavarataloja, hotelleja, sairaala ja julkishallinnon toimistokohteita.

- Parasta tässä on, että testiviikon jälkeen hyvät muovittomat käytännöt voi muuttaa pysyviksi, Anna-Leena Ettala sanoo. - Jo viime vuoden aikana pystyimme SOLissa vähentämään jätesäkeissä käytetyn neitseellisen muovimateriaalin määrää peräti 58 tonnilla.

Pesuloissa pysyviä parannuksia

Viime vuonna SOL Pesulapalvelut lanseerasi kampanjan viettämällä pakkausmuovitonta viikkoa kaikissa pesuloissaan. Asiakkaalle tarjottiin ensisijaisesti kestokassia pestyn tuotteen kuljetukseen. Kampanjaviikon jälkeen pesutuotteiden automaattista muovittamista vähennettiin pysyvästi. Nykyisin asiakas voi itse valita kestokassin tai muovipakkauksen, ja kampanjaviikon aikana kestokassi on asiakkaalle ilmainen.

SOLin palveluesimies Marianna Alastalo (vas), palvelupäällikkö Anna-Leena Ettala ja Kämp Groupin Housekeeping Manager Milla Laine (oik) laskevat, että kestomateriaalin käytöllä säästetään Hotel Kämpin osalta vuodessa yli kuuden kilometrin pituinen jono muovisäkkejä.

Jaa kirjoitus sosiaalisessa mediassa

FB Twitter LinkedIn

« Takaisin